Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Stage 8,9, visite en Addo

Blog 12: stage 8 en 9 & visite in ons huisje

Voorgaande week =

Even geleden alweer. Over vorige week had ik eigenlijk niet veel verhalen te vertellen (ma 27 april – zondag 3 mei). Deze week bestond vooral uit blokken voor school (typen typen typen). Het gaat eigenlijk best goed nu heb ik het idee. Heit en Nico helpen me vanuit Nederland en af en toe een reactie vanuit docenten van de ALO. De stage week verliep echt heel soepeltjes, heerlijk. Lekker dansen gedaan met grade 1 tot 5 en met 6 en 7 slagbal. Groot succes weer, beide!! Met dansen hebben we weer allemaal liedjes en dansjes geleerd van hun, en we zingen zelfs al in Xhosa mee. Genieten!!!! Het is net of we al maanden lesgeven hier, echt waar. We genieten echt nog enorm en hebben het goed onder de knie. Het weekend hebben we echt NIKS anders gedaan dan school eigenlijk. Heel saai maar wel nodig.

Stageweek 9 =

Waaaaaaaaant…….We krijgen bezoek donderdag!!!! De ouders van Marianne zijn in het land en Douwe en Irene (waar wij de eerste 3 nachtjes sliepen) komen ook mee. GEZELLIG!!!!! Eerst nog even top stage dagen draaien dinsdag en woensdag. Op het programma (ons eigen zelf bedachte programma natuurlijk) basketbal door mij en rugby door Marianne (voor de oudsten) en balspelletjes met de kleinsten. Ook weer echt genoten en het liep heel goed. Met de balspellen speelden we vel met een rugby bal, dit was iets leuker natuurlijk dan een ‘gewone bal’. Ook de barbie en spiderman bal waren erg in trek. Bal doorgeven en tellen, rondjes rennen (soort zakdoekje leggen), bal overgooien, fopbal, je noemt het en wij hebben dat gedaan met ze. Ze hadden zoveel plezier ook weer, prachtig!

Woensdag middag na stage zijn wij weer achter de laptop gekropen, de ouders van Marianne zouden bellen als ze halfuur van ons af waren, dan zouden wij ze begin van het dorp ophalen. Waren ze ons gewoon op komen zoeken, ze wisten van Harcourts af natuurlijk, dus ze waren daar naar binnen gelopen om te vragen waar : ‘die twee nederlandse meisjes’ wonen. Geniaal, stonden ze ineens bij ons aan de deur. Ze blijven 5 nachtjes slapen waarvan we 1 ergens anders slapen. Om 5 uur waren ze hier, lekker gekletst en Marianne was natuurlijk blij dat haar ouders er waren. De ouders van Marianne kende ik nog niet zo heel goed zelf (3x gezien) maar die heb ik door Marianne haar verhalen afgelopen 3 maanden wel beter leren kennen. Dit was eigenlijk best een grappige gewaarwording. Inmiddels na 5 dagen is het net of ik ze al langer ken haha. Ook heel erg leuk om Douwe en Irene weer te zien!! Lekker Afrikaans praten en we leren weer van aaaaaaalles over het land. Een leuke combinatie zo met z’n 6en met veel lachen (uitlachen en toelachen). ’s Avonds gaan we lekker uit eten bij de italiaan omdat familie Osinga zo gek op pizza is.

Donderdag ochtend gaan Johan en Emma (ouders van Marianne) mee naar onze school, wij moeten nog lesgeven een middagje namelijk. Eerst laten we ze de school zien, stellen ze aan de directeur, Jakes en een paar docenten voor. Ze mogen even binnen kijken bij een paar klasjes en maken de nodige foto’s. Een docent van de jongste kinderen (grade R) laat even zien hoe goed ze zijn in het alfabet (super schattig, zingend en beeldend) en we maken een kort ritje door de sloppenwijk. Dan kijken ze nog even bij onze les en gaan daarna Humansdorp verkennen met Douwe en Irene. Na het lesgeven gaan we met zijn allen kleine tour doen naar de Kouga Dam.

ADDO en kragakamma (wildparken) =

Vrijdag ochtend vertrekken we naar Addo elephant park. Dit is een groot wildpark waar vooral veel olifanten zijn. We proberen eerst voor goedkoper binnen te komen (toeristen betalen 4x zoveel dan Zuid Afrikanen) echter lukt dit toch niet helaas. De ouders van Marianne willen voor ons betalen, geweldig lief natuurlijk!!! We hebben het gezellig zo met z’n 6en in de auto en kletsen over van alles en nog wat en zijn fanatiek aan het spotten. Marianne ziet de eerste olifant en al snel komen we heel veel tegen. Prachtig die immens grote dieren. In grote groepen, in kleine groepjes, tussen de struiken verstopt, in een groot veld (die vallen goed op haha), bij meertjes en lopend vlak langs de auto. Prachtig om te zien echt waar. Ook was er een cheetah kill gesignaleerd, toen wij daar kwamen was de cheeta niet meer aan het smikkelen maar lag verderop uit te buiken. Het bijna volledig opgevreten kadaver konden we wel goed bestuderen. Ook zagen we heel veel bokken (ja je hebt echt 100 soorten hier, wisten we niet wat het was noemden we het altijd een bok) en veel everzwijnen. Op het lijstje stond ook zeker de leeuw, deze hebben we helaas niet kunnen spotten (zelf met heeeeeeel veel zoeken en kijken en zoeken en kijken, met en zonder verrekijker). Helaas maarja. We slapen in 3 huisjes in het park. Ons huisje had uitzicht op een paar olifanten, dat is toch heerlijk wakker worden. Savonds heeeeerlijk spareribs gegeten (samen met ome Douwe zitten peuzelen) en ons knusse huisje met uitzicht ingekropen. De volgende ochtend hadden we een aapje op ons balkon (we hadden de deuren lekker opengegooid voor het uitzicht) hij kwam niet binnen (helaas, vond ik als enige haha).

Na het ontbijt (zoals gewend bij kamperen) zijn we weer in de auto gestapt door het Addo park. Prachtig weer van alles gezien, helaas geen leeuwen. Smiddags zijn we nog naar een ander klein parkje geweest (Kragakamma) hier nog prachtige giraffen, 4 neushoorns bij het rijtje kunnen plakken. Savonds ben ik even gaan hardlopen (even een piep klein momentje voor mijzelf) en hebben we gekookt. Die avond lekker spelletjes gedaan, wijntjes en hapjes verzorgd door hotel Hoekstra Osinga. Ik was echter niet heel goed in dit spel (pech want het was triominos haha) maar ik kan daar de lol gelukkig goed van inzien.

Zondag gingen Irene en Douwe op visite bij mensen in Port Elizabeth en waren we een dagje met z’n 4en. We zijn naar Jeffreys Bay gereden en hebben St. Francis laten zien. Schelpen zoeken, langs het strand lopen, lunchen aan zee, zwemmen in zee (eindelijk weer, want het is afgelopen week weer echt lekker weer, mocht wel weer even na 3 weken ‘slecht weer’) en foto’s maken. Een beetje een rustdag dus. Zondag avond namen Johan en Emma ons mee uit eten. Het was moederdag dus ook nog een roos gekregen (alle vrouwen) bij de Barron. Ook weer verukkelijk gegeten, erg gezellig gehad en het idee dat ik alle 4 bezoekers al langer ken dan 5 dagen (ik kende ze natuurlijk echt nog maar heel kort…….)

Stormsriviersmond =

Maandag: Ons laatste nachtje op de bank zat er op (went ook wel snel eigenlijk, ik verbaas mijzelf steeds meer wat betreft slapen op ander plekken dan mijn eigen bed). We hebben met z’n allen bedacht om naar Stormsriviersmond te gaan (dit hadden Marianne en ik ook nog op de planning, mooi gecombineerd zo). Wij in ons jeepje en zij in de grote bak. Dit natuurpark wel als ‘zuid afrikanen’ binnen gekomen. Johan, Emma, Douwe en Irene slapen vannacht in dit park, aan zee, in prachtige natuur. Wij 2 zijn daggasten. We gaan mee op een boot de oceaan op en een stuk de rivier op. Heel erg mooi, prachtig hard over de golven en haren door de wind. Marianne en ik natuurlijk voorop. GENIETEN! Wij trakteren iedereen op lunch (als bedankje!) en we wandelen over de ‘touwbrug’. Marianne en ik ploeteren nog even een uurtje omhoog naar het uitkijkpunt. Waanzinnig mooie natuur, helaas is dit op een foto bijna niet goed te zien. Echt genieten. Onderweg beetje onzinnige liedjes bleren, heerlijk. Net als vroeger tijdens het wandelen in de bergen! Om 5 uur afscheid genomen van iedereen en wij weer in het jeepje naar huis. Thuiskomen in een leeg (chaotisch) huis, weer met zijn 2en. Het was erg gezellig, maar wij moeten vanaf nu weer knallen voor school!!!! Morgen weer stage dus er moet weer een plan besproken worden. Ook wel lekker weer even, het rijk alleen haha. Ik wil Johan, Emma, Douwe en Irene bedanken voor de leuke 5 dagen. Ik voelde me goed op mijn gemak bij jullie en heb veel gelachen!! Douwe en Irene zien we voor vertrek uit Zuid Afrika weer en Johan en Emma op schiphol. Vandaag op maandag 11 mei is het nog 38 nachtjes, dan ben ik alweer thuis joh!

Oh nog een paar leuke woordjes:

- Padda = kikker

- Kramhegter = niet apparaat

- Krammetjie = nietje

- Gaatjieponser = gaatjeknipper

- Rommelhoop = afvalcontainer

- Snippermandjie = prullebak

- Grondboontjeboter = pindakaas

- Pap = leeg (batterij is pap)

- Vlakvark = everzwijn

- Pyama donkey = zebra

- Klomp (van iets) = veel

- Ik kan verloor vat = ik kan tegen mijn verlies

- Baaikie = jas

- Knoffel = knoflook

- Bokkie = elke soort hert of iets + een meisje (hee lekker bokkie, ga je met me mee!?)

- Loslappie = wilde single

gerda

Wat wer een bysunder mooi ferhaal....we binne wer op e hichte

Johan

Geweldige mooie tijd gehad bij Froucke en Marianne.
Super en bedankt!

Anny

He super Froucke, blij weer iets van je te horen/lezen.
blijf genieten!!!!

vandaag mijn laatste werkdag antonius.....
het is oke!!

elly

dag froucke en mar
hjoed snein en ha ik tiijd om dy efkes te skriuwen in drokke wike han [echt] us verfjen binnen in us slaap verf kamer is dien alles skjin en it bed wer opmakke de skilder henry is buten ek klear en joop is klear mei de luken kinne der ek wer foar tiisdei nei Skylge en der verven albatros en czn sa ha wy moai wurk en op in leuk eiland toch? freed der nei gooise vrouwen yn west leuk he fr wat ha jim wer wat moais belibbe en wat kinst do goed skriuwe aliza kin dat ek jj net juster oppast yn snits joh mast sa gule doet heit en mem fuort giene sneu annemiek wie by in froendinne aliza en Hannah ek goed a moarn ek wer oant wurk 1 wike en dan al wer vrij dien tiid sjit ek op he sjochst dyn mantsje hast wer wolst ek wol wer nei top tink Top hat juster wun 1-0 wit net hoe it no mei siete syn holle is en fan mear mannen ik sil no kofje sette 4 uur 3 0 dan eefkes foar de buis dag fr dikke tut fan us hou je taai nog een paar weekjes

Siepie

woh Froucke, wat bist enthousiast!
Mooi om sa te leren en te libjen fan alles om dy hinne. Wat is de wrald toch prachtich! Tot gau. Dikke tuuten ut Wikel

Mirthe en Afke

Wat gaat de tijd snel. Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Het is net of neem je ons mee naar jullie toe. Geniet van jullie reis. Groetjes, Mirthe en Afke

Rixt

Wat een avonturen weer Froucke! Leuk om je verhaal te lezen! && ooohh dat duurt echt niet meer lang gekkie :)! Jij bent alweer bijna thuis thuis! wiehoeeee! Heel veel plezier nog!