Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Stage 7, township, rugby, colourrun

Aangezien we ‘s avonds hier vrijwel niks uit kunnen spoken buiten, kan ik wel lekker de blog typen haha. Ik zit hier inmiddels al 11 weken vandaag. En heb nog 8 te gaan, het gaat echt snel. Nog altijd geniet ik hier echt enorm, nog 4 weken lesgeven, school afronden en reizen! Marianne haar ouders komen hier ook nog langs en we zijn druk met afstuderen. Dus druk zat hoor hihi. GOEDE LEVEN HIER, dat zeker!!!! Het is vandaag Koningsdag in Nederland, hier is het Freedoms day, in 1994 was 27 april de dag dat ze hier voor het eerst mochten stemmen ivm afschaffing apartheid. Ook een mooie dag hier dus. Lekker druk op straat en overal activiteiten. We zitten nu lekker te internetten in de theetuin omdat ze bij Harcourts het wachtwoord hebben gewijzigd en niet meer zo vaak mogen komen. Pffff stommerds daar. Precies nu we veel internet nodig hebben voor school.

Stage =

Maandag hele dag voor school geknald, typen als een malle en puzzelen met onderzoek. Gaat aardig lekker, maar kost tijd en we internet (schaars). Dinsdag en woensdag op stage hebben we vooral jagerbal’ (we noemen het maar ‘hunterball’ :p) gedaan. Het lesgeven gaat echt heel goed, Marianne en ik zijn een mooie combo en we snappen goed hoe het werkt hier. De lessen lopen en ze hebben zoveel plezier, ongelofelijk leuk om te zien. De ‘popiejopies’ pakken we aan want die denken dat ze alles mogen en we zorgen ervoor dat iedereen gelijk aandacht krijgt en we leren ze hoe ze zich moeten gedragen. Dit is erg leuk naast het aanleren van de spellen enzo. Lekker met plaatjes en we gebruiken paar Xhosa woorden zoals: Baléka = rennen en Poema = uit. Met de kinderen die af zijn, hebben we wat kletsverhaaltjes mee of verzinnen kleine opdrachtjes. Ook moedigen we anderen aan met een klapritme en liedje dat zij ons leren. Leuk leuk! Hier wordt ik echt happy van. Donderdag hadden we de oudste klassen dus hebben we voetbal partijtje mee gespeeld en wat hooghouden/badminton. Hartstikke leuk ook weer, en ze kunnen op je reageren in het Engels haha. Soms ook wel prettig even na die kleintjes die echt 0 Engels kunnen.

Disabled school =

Donderdag voor schooltijd zijn we op zoek gegaan naar de Rainbow school in Humansdorp. Dit is één van de weinig scholen voor gehandicapte kinderen. Het was een prachtige school en we kregen een kort maar krachtige rondleiding want ze vond het fantastisch wat wij voor Humansdorp doen. Het is vergelijkbaar met een ZMLK school (waar ik 2 x les aan heb gegeven in NL) met kinderen met een laag IQ, grote achterstanden, syndromen en langdurig zieken. Prachtig om even te kijken, we mochten helaas geen foto’s maken. De school was echt vrolijk, kleurrijk, allemaal knutselwerkjes, leuk personeel en stralende koppies. Wat wel heel schokkend was, het blijkt dat veel ouders juist kinderen met beperkingen willen, omdat ze dan meer geld van de overheid krijgen (1000 (70 euro) tot 1300 rand per maand, ipv 300 rand voor een ‘gewoon’ kind). Wat ze dan vaak doen is heel veel drinken tijdens de zwangerschap, bewust, zodat het kind met een beperking geboren wordt. MISLIJKMAKEND. Bah. Verder houden de meeste ouders wel heel veel van deze kinderen, dat vroeg ik me af, het is dus niet persé een schande hier. Maar als ze niet naar deze school gaan, worden ze wel thuis gehouden, zonde van die prachtkinderen.

Township – rondleiding =

Na school neemt een collega (Thulani) ons mee naar de sloppenwijk. We hadden gevraagd of hij ons wat wilde laten zien daar. We zijn zo benieuwd hoe het IN die huisjes is. Dit kon wel en hij had 3 huisjes geregeld (allemaal nichten van hem) waar we in mochten kijken. Echt heel tof dat dit even mocht.

Huisje 1 was het beste van de 3, klein stenen huis, 3 slaapkamers met overal 2persoons bedden. Ook een grote tv met spongebob en een goeie zwarte bank. Verder zat er niet zoveel in het huis en er was vrijwel geen badkamer. Hele lelijke vloer iets. Het bleek dat er 8 mensen woonden. Dus ouders 1 bed, oma en een kind in 1 bed en 3 kinderen in het laatste bed.

Huisje 2 was stukje kleiner weer, wel van steen (een overheids-huisje). Hier kwamen we 2 oude vrouwen tegen (waarvan 1 niet meer recht kon staan) en een jongetje van 2 ofzo. De woonkamer was volgepropt (denk 3 bij 4 max.) met 2 zitstoelen, kastje en een kleine tv. De 2 slaapkamertjes waren oud en lelijk, in 1 kamer stonden 2 eenpersoons bedden. Hier sliepen de oma en de moeder met 1 kind. En in de andere kamer sliepen ook 3 kinderen in een tweepersoonsbed. Wel zagen we een klerenkast en een wasmachine (strak tegen bed aan beide).

Huisje 3 was echt een krot/hutje, bij elkaar gespijkerd van pallets en platen. Hier woonde een hele toffe nicht van Thulani met haar tweeling van 4 en haar vriendje. Ze was 22 jaar oud en ze lag in bed toen we kwamen. We mochten gaan zitten en ze kletste schreeuwend vanuit het slaapkamertje met ons terwijl ze zich aankleedde. De woonkamer was 3 bij 3 denk ik met een vet cool authentiek wit groen kastje (zou je bij ons duur kopen). De muren waren beplakt met karton voor de wind. Ze was wel geschokt door ons bezoek vertelde ze enthousiast, dat WIJ in HAAR huisje waren (wat ze zelf niet een huis noemde, haha). Ook mochten we haar wc zien (giegelend want dat was raaaaar vond ze) dit vond ik wel heftig hoor. Een klein hokje van 1 bij 1 buiten aan de weg. Met een gat waar je doorheen plaste en poepte in een emmer. Deze emmers worden 1 x per week geleegd door een bedrijfje. We vonden het bijzonder om een beeld te krijgen en onze gedachten kwamen wel overeen. De meeste huisjes hebben trouwens wel elektriciteit, ze koken elektrisch. Ik geloof best dat ze erin kunnen wonen, en ik verbaasde me een beetje over de kookplaatjes, tv’s en koelkastjes.

Het blijft bizar om te zien, we bedankten haar dat we het mochten zien en brachten haar in onze auto naar de kerk. Hier moest ze zingen en ze stond erop dat we mee kwamen. Eerder deze week was een docent geld aan het ophalen voor een herdenkingsdienst van een coach van een schoolteam van netbal, Thabo van begin 20 is overleden. Zijn familie heeft geen geld dus helpt iedereen beetje mee. Wij helpen uiteraard ook mee. De dienst waar die nicht ging zingen was deze dienst, wij konden dus wel mee! We kwamen met z’n 6en binnen dus iets minder rare blikken dan als alleen wij met z’n 2en binnen kwamen waggelen. Er werd fantastisch leuk en fanatiek gezongen, gedanst midden in gangpad. En die mensen KUNNEN zingen hoor, ongelofelijk. WAUW. De dienst was vrolijk eigenlijk, de docent van de school stelde ons nog even voor voordat ze begon met haar woordje over Thabo. Dit was ook wel heel vet, we moesten even opstaan en zwaaien naar iedereen. En een geklap dat er kwam. We worden zeer gewaardeerd en overal worden we herkend. Uiteindelijk waren we pas 7 uur thuis haha. WAT EEN DAG, vol indrukken, het houdt maar niet op hier. Mooie dingen van Humansdorp mogen zien en beleven, maar ook de vervelende dingen gezien.

Rugby wedstrijd =

Na even skypen met mem en beppe die toevallig bij ons sliep, zijn we naar Port Elizabeth gereden. We hadden kaartjes voor een rugbywedstrijd tussen de Eastern Provence Kings tegen de SWD Eagles. Hartsitkke leuk om deze sport even te kijken, het is DE sport van Zuid Afrika. We begrijpen helaas niet alle regels (oeps), maar leren door het kijken al veel haha. Het stadion was aardig leek, maar we zaten vooraan in het midden, met de beentjes omhoog de zon in, biertje erbij die over de stoelleuning kon. GENIETEN.

Colourrun =

Dit weekend is het soort dorspfeesten hier, Nautical festival. Een activiteit die ons wel aanspreekt is de colourrun, dat is een hardloopevenement waarbij je ondergespoten wordt met verf. Super leuk natuurlijk haha, helemaal omdat ik lekker aan het hardlopen ben steeds. Het was 5 km en er deden aardig wat mensen mee (sowieso 140 ofzo). Ik ben als 27e geëindigd haha. Het was een prachtige route door de natuur, smalle paadjes waar je in een treintje achter elkaar aan moest lopen en dus niet kon inhalen. Ik heb ervan genoten en een mooi eindresultaat van 4 kleuren verf op ons gekochte witte shirt. LEUK! Smiddags lekker voor school bezig, net zoals zondag en vandaag. Verder wat chillen en genieten dat het weer zonnig is haha, ook al is de zee wel te koud helaas.

AJUUS tot de volgende keer maar weer. Hoe is het in Friesland en Groningen??? Missen jullie me al :p Over 52 dagen ben ik alweer thuis joh!

durk

Tuurlijk missen we jou, maar als we jou niet missen hoefden, hadden we ook niet zulke mooie verhalen. Volgende week gaan we naar een african roadshow, dans, zang en wat al niet meer. Snuiven we nog meer zuidafrika op. Hier mooi zonnig, maar koude wind. Die 52 dagen komen we ook wel door, maar wel zin in de 18e, dikke tut

Irene en Douwe

Weereens 'n pragtige beskrywing van al julle ondervindings. Julle beleef veel meer as die gewone toeris in Suid-Afrika en verder geniet julle elke oomblik. Dis heerlik om die reis saam met julle te beleef. Ons sien uit daarna om julle weer te sien. Groetjes.

anny

Nog een keer vanuit de clochard. Mooie belevenissen weer froucke.
en nog maar 8 weken ....tijd gaat snel toch?
vandaag op west en op midsland vrijmarkt voor kids, wel leuk met spelletjes etc.
veel publiek. Mooi terrasweer maar op it fytske is it kalt!
lieve gr maar weer ,anny

siepie

Natuurlijk missen we je! Maar we lezen steeds zulke enthousiaste verhalen,we gunnen je deze geweldige tijd! En hier gaat alles gewoon door dus als je over 51 dagen terug komt is veel nog hetzelfde!
Geniet daarom nog maar van dat prachtige kleurrijke land

Veel groetjes van Siepie

JOOP

BETTER LET AS NET wat gaat de tijd snel je bent met je stage alweer over de helft, als het leuk is gaat de tijd 2x zo snel zelfs in Afrika Elly was deze week op Skylge samen met Aliza Hannah en Elbrich .ik werd verzorgd door Durk en gerda ik lag gevloerd op bed [rug] lekker gegeten gerda zei toen ik bij jullie at het ging toen alweer wat beter ,nu zijn we weer met z,n 5en het regend hier nu vanavond de beker finale Pec Zwolle tegen Groningen ik ga even op tjerkebuorren kijken
jullie krijgen nu visite Marjan haar ouders heb ik gehoord leuk toch Nou meiden dit was het weer vanuit een druillig top en twel