Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Stage 5, regen, surfen, sportdagen en diefstal

Stageweek 5

Maandag en dinsdag (di 24 maart, dag 43 = 1/3e alweer) op stage ren en race spellen gedaan, samen of tegen elkaar en Marianne deed hockey. Het was prachtig weer en ik heb lekker geïmproviseerd en gedifferentieerd bij alle groepen. Ik ben weer lekker bezig geweest met wachten en eerlijk spelen. Een ding wat ik gedaan heb bij de jongens bijvoorbeeld was liggen op je buik, wachten tot je tegenspeler het dopje voor je aantikt en pas dan mag je snel opstaan en achter de ander aan rennen om diegene te tikken voor die terug was. Lekker met kleurtjes gewerkt en gekeken wat voor groep ik voor me had. Een paar giebelende meiden heb ik steeds naar elkaar toe laten rennen en dan in het midden samen iets doen. Bijvoorbeeld high 5, springen en in de lucht een high 5 of een rondje samen draaien. Ook naar elkaar toe rennen maar voor de midden nog een koprol maken. Gieren joh. Wel is het altijd nog lastig om soms even te moeten wachten. De oudste leerlingen hadden soort toets week en een aantal waren een beetje chagrijnig en hangerig aan het einde van de les. Dinsdag uit stage hoorden we muziek uit het lokaaltje naast ons. Ik dacht een cd, maar ik keek even om het hoekje door het raam, waren er allemaal meiden aan het zingen. WAAAAUW wat was dat prachtig. Meerstemmig, prachtig hoog en swingend. Ook zingen ze luid, wat je in Nederland niet snel voor elkaar krijgt, veel te eng. Echt mooi, Marianne en ik zaten echt met open mond te luisteren en gaven een applaus toen ze klaar waren. De andere 4 docenten die er zaten deden dit niet en gaven alleen feedback, volgens ons alleen maar hoe het beter kan. Wij zijn zo gewend om eerst positief feedback te geven en dan nog een tip er achteraan. Hier krijgen ze echt weinig te horen wat ze goed doen en gaat het altijd om nog beter worden. Project dag 2 van buitenschoolse activiteiten was ook weer een groot succes en ook deel 2 van de enquêtes voor mijn onderzoek zijn de deur uit gegaan. Ik heb het nu maar volledig zelf uitgelegd aan de 3 docenten, en 1 klas zonder docenten heb ik dit zelf gedaan. De leerlingen vinden het moeilijk om in te vullen en doen er ook best lang over. Na wat heen en weer geloop van klas naar klas had ik na een uur 3 klassen ingevuld weer terug gekregen. 6b had het druk druk en die zouden het de volgende dag wel ingevuld aan me geven, dan hoefde ik niet te wachten. Nouja prima.

Woensdag ochtendhad ik helaas migraine en is Marianne alleen naar stage gegaan. Woensdag in de loop van de middag knapte ik helemaal op en ben lekker over het strand gaan lopen. Even lekker buiten weer na een hele ochtend op bed. Om half 10 die avond begon het te flitsen buiten en gingen we lekker op het balkon naar de flitsen kijken, dit deed ik vroeger thuis altijd met heit, prachtig die flitsen ik kan daar echt van genieten. Nog een aantal pogingen gedaan om het onweer op de foto te krijgen, dit lukte maar bij 1 foto haha. Moeilijk zo’n ingewikkelde spiegelreflexcamera. Om 11 uur kwam het dichterbij en toen het ging regenen zijn we op bed gegaan. En toen begon het me toch een partij te donderden. Wauw zo luid. Ik slaap onder de punt van het dak onder riet, normaal hoor ik altijd de zee maar nu hoorde ik de klappen extra luid. Ook is het nog ingeslagen in de buurt dacht ik te horen, maar niks van meegekregen. Marianne vind onweer heel eng, maar heeft zich goed gedragen haha.

Weekend

Donderdag ochtend om 10 uur ‘s ochtend begon het ook weer te plenzen, net toen wij in de auto waren gestapt om wat te regelen voor de sportdag. Gek joh in Humansdorp waren dikke waterstromen langs de weg, bruin en heel snel stromend door hoogteverschil. Wat we wel meteen heel erg vonden was het idee dat al die mensen die in de sloppenwijk wonen hier echt niet tegen bestand zijn in die huisjes en hutjes. Zo zielig. Het is echt niet waterdicht allemaal, veel modder (wat echt een drekbende is geworden en waterstromen soms door het huis heen zelfs. Wow toch weer even een besef hoe slecht sommigen het hier hebben. Een paar kindjes zaten ook onder de modder op school en een paar hadden wel laarsjes en een jasje aan. Ik bleek toch nog niet fit te zijn en ben nadat we terug waren gekomen om 12 uur ofzo weer mn bed in gedoken. Even uitzieken, niet met school bezig maar gewoon film kijken met thee in bed, opknappen!

Vrijdag hadden we het plan om naar Port Elizabeth te rijden, maar het weer was nog niet goed dus we vonden het zonde. We zijn naar Jeffreys Bay gereden voor de laatste spullen voor de sportdag (springtouwen en stopwatches moesten bijgevuld worden, dus het geld van alle sponsors word nog steeds goed besteed). Smiddags zijn we naar Cape St. Francis gereden naar de vuurtoren, heerlijk de golven zien klappen op de rotspartijen. Prachtig plekje, ook de nodige schelpjes gevonden en lekker gepield in het zand. En om 5 uur kwam ineens de zon. Ja lekker hee, te laat. Haha maar alsnog wel lekker even. De zeehondjes rescue was al dicht om 4 uur helaas, dus andere keer maar. Savonds kregen we te horen dat de deadlines van de ALO verschoven worden, lekkaaaaaaah. Ook om deze regenachtige week even goed af te sluiten en te vieren dat de ALO eens mee zit, zijn we uit eten gegaan. Voor 9 euro (130 Rand) had ik onmogelijk lekkere ossenhaas en Marianne had een pizza. Lekker een flesje wijn erbij en ‘s avonds de kroeg in. Hier ook weer leuke mensen ontmoet en veel aanspraak gehad. Micheal en Reinard vertelden over het werk wat ze doen voor arme kinderen in de sloppenwijken van de omgeving en vertelde over een evenement op het strand binnenkort. Hier zullen wij zeker heen gaan en misschien nog wel helpen in de organisatie, super leuk initiatief. Ook vertelden ze over een recycle project voor de kinderen in Sea Vista. Ze mogen elke maandag hun verzamelde afval naar een winkeltje brengen, dit word gewogen en daar krijgen ze ‘geld’ voor (bedrag op een briefje: bijvoorbeeld ‘20 money’). In een speciaal winkeltje met kleren, speelgoed en eten en drinken kunnen ze dit ‘geld’ uitgeven. Alles in dat winkeltje is gedoneerd door anderen. HOE SUPER VET! Hier gaan we binnenkort even naar opzoek.

Zaterdag zijn we naar het surfwalhalla van Zuid Afrika gereden: Jeffreys Bay en hebben we 2 uur lang gesurft. Met eerst korte theorie en oefenen van opstaan in het zand (voor mij een kleine herhaling) en toen het water in. HEEEERLIJK, het was zo leuk weer en we waren natuurtalenten voor beginners zei die. Ik heb echt zo genoten joh. Daarna op een soort apres ski dakterras plekje een koel drankje gehaald om de zoutsmaak weg te spoelen haha. We gaan zeker vaker surfen, huren dan wetsuit en surfplank in St. Francis en gaan zelf lekker verder pielen. Zondag verder dagje school, sportdag voorbereiden, hardlopen etc. (extra leuk de keren dat ik aapjes tegenkom als ik hardloop, haha!) En nog 33 kannen limonade gevuld (5 liter flessen) achter bij de spar.

Sportdagen (week 6) en diefstal

Maandag op de planning: sportdag voor alle klassen van de Grades 1 en 2 (1a, 1b, 1c, 1d, 2a, 2b, 2c en 2d) HEUL veel kindjes. Het veld was bijna klaar, Marianne was even naar de school gelopen om een paar tafels op te halen en toen gebeurde het. Onze gele jeep hadden we op het veld geparkeerd, op slot, want dan hadden we hem in het zicht. Ook hadden we hier alle limonade kannen en de reserve materialen in. 3 jongetjes die wat rondhingen bij het veld wezen naar de auto. Ik stond 25 meter verderop dopjes op de grond te zetten (met gezicht richting de auto). Ik keek naar de auto maar zag niet wat ze bedoelden. Toen zette ik 1 dopje weer neer en ze wezen nog een keer en riepen: your car! Dus ik liep snel richting de auto, kijken wat ze bedoelden en zag een man achter een muurtje glippen met een blauw shirt aan. En toen ik er bijna was zag ik het. Het raampje van de bijrijder was ingeslagen, ze hadden mijn tas! Dat was dus dat blauwe, geen shirt, maar mijn tas! KUT en die jongens kwamen naar me toe. Ze zeiden dat ze wisten wie het was. Marianne kwam na 2 minuten ook aangelopen en bleef bij de auto, ik ben naar school gelopen naar Jakes, docent die ons aanspreekpunt wat is. Hij schrok enorm en zei dat hij en nog 3 docenten naar de auto zouden gaan, ik moest naar de directeur om hem te vragen de politie te bellen. Ze komen sneller als een belangrijk iemand belt hier, principal zei ook: het gaat om onze nederlandse ‘visitors’ dus maak even spoed! Best cool. Na 45 minuten was de politie er pas, slome drollen en ik opende een zaak. Moest alles vertellen, wat er gebeurd was, wat er in mijn tas zat enzo. Ik vertelde dat de 3 jongetjes wisten wie het was. Toen bleek dat de politie bekend was met hem en de 2e politie wagen ging rondrijden door de sloppenwijk. Na een uurtje hadden ze 1 van de 2 (er waren blijkbaar 2) gevonden en opgepakt. Mijn tas was weer terug, enige wat ontbrak was mijn Nederlandse telefoon (met veel foto’s en al mijn contacten) en mijn geld (900 rand ofzo = iets van 75 euro). Maar ik was zo blij dat ik mijn paspoort terug had en mijn bankpas en mijn backpack. Laptop en dure canon camera had ik gelukkig nog thuis. Ik was zo blij! Maar baalde nog erg van mijn telefoon. Brrrrrr stom idee dat zo’n man mijn tas had en nu nog mijn telefoon heeft, dat geld is jammer, maar daar kan ik niet over balen. Die telefoon is wel echt kut. Internetbankieren (tan code via sms) en simkaart moet geblokkeerd worden. Collega’s van school zeggen dat ik mijn telefoon nog wel terug krijg net zoals de politie de kans hoog acht, maar ik weet het niet. Al was ik al verbaasd dat ik mijn blauwe tas terug kreeg. Die valt wel op ja in sloppenwijk haha. En ik had geluk dat ik die jongetjes (die ik eerst vervelend vond zo te hangen rondom ons sportmateriaal) erbij had, die heb ik ook bedankt met wat geld (van Marianne eigenlijk haha). WAT een dag. Ik was steeds kalm gebleven en op de een of andere manier heb ik hier toch ook wel geluk mee, als me zoiets overkomt. Gek hoor!

Trouwens we dachten laten we die sportdag maar gewoon door laten gaan, en ik hielp mee maar de politie had wat dat betreft de slechtste timing haha. Tijdens het opstarten kwamen ze aan en moest Marianne alles alleen doen. Toen de politie hele verhalen gingen schrijven hielp ik heel snel even mee en rende weer terug naar de politie. Dikke chaos haha, maar gelukkig hadden de kinderen het niet echt door en het liep nog wel prima gezien de situatie. Kopie van de aangifte geregeld en de auto naar Johan gebracht voor reparatie, die zet er eerst plexi glas in, want onze oude auto de ruiten waren niet op voorraad haha. Moesten besteld worden uit Port Elizabeth en komt donderdag 2 april aan, maar ivm pasen kan het wel eens de dinsdag erop er pas in worden gezet. Net nu wij donderdag naar Drakensberg wilden gaan. Dat gaat dus eventjes paar dagen verschuift worden.

Dinsdag: 31 maart (dag 50) sportdag ging echt leuk, paar van Grade 7 gingen de spellen weer begeleiden en we hadden paar aanpassingen gemaakt over de organisatie van de groepjes, dus dat liep ook veel beter. Aantal kinderen deden het echt leuk, spel begeleiden. Wel zit er altijd wat pipo’s tussen die weglopen bij het onderdeel of steeds ruilen, dat was niet de bedoeling. Wisten ze wel! Maar het was erg geslaagd, ze vonden het fantastisch. Het limonade was een te groot succes en andere kinderen wilden ook limonade. Oja niemand had die dag les dus de leerlingen waren overal en nergens, omdat docenten rapporten moesten schrijven, dus iedereen hing rondom het veld en bemoeide zich ermee, irritant. Ook konden we de klassen niet goed vinden die sportdag hadden. Beetje chaos en allemaal smekende kindjes die voor 2e x limonade wilden, dat was echt best lastig.

Reacties

Reacties

Tiny

Als ik je verhaal lees, heb ik het gevoel dat ik ook even bij jullie ben. Stoere reactie van je beroving. jammer van je telefoon maar iedereen stond aan jullie kant. Lieve groet uit Koudum.

gerda

Wat weer een mooi verhaal , jammer van de beoving, wat voelt dat naar, dat iemand anders aan je spullen zit..erg trots op hoe jullie dit hebben afgehandeld. En nu vakantie en wederom op avontuur....veel liefs mem

Durk

weer een topverhaal Froucke, vervelend avontuur. Schade redelijk beperkt. Mooi afgehandeld. Fijn dat ik ook in je gedachten ben daar in SA, zelfs als het om onweer gaat!

Rixt

Poeeh heftig weekje zeg! Maar wat een opluchting dat de meeste spullen terug zijn! Gaaf oook het surfen! hebben jullie ook surffoto's gemaakt? Hopelijk waren er wat chille golven! & wat fijn dat de deadline verschoven is! jippieee!!
Haveee fun meid!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!