Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Stage 4, big 5 en avonturen in "The crags"

Stage =

Wat een week weer, ongelofelijk. Op stage deze week ben ik met vooral samenwerkingsspellen bezig geweest en Marianne met hockey. Het liep allemaal lekker en met een paar groepen hebben we nog gedanst (wilden ze zo graag). We sloten de les bij de meeste groepen steeds af met “trucjes minuutjes”. Hier deed ik bijvoorbeeld een handstand, moesten zij dat ook proberen. Kop-stand, radslag, koprol, we hebben van alles gedaan. Ook hebben we nog mini salto’s gemaakt tussen de handen in van 2 leerlingen (daar is een makkelijke greep voor en dan maken kinderen in de armen van de 2 anderen een soort salto). Ook kruiwagenloop, op elkaars rug en samen opstaan (met ruggen naar elkaar toe zittend) kwam aan bod. Ook heb ik een paar kinderen rond geslingerd en op de nek gehad, beetje gek doen met ze. Ze wilden alle trucjes laten zien en iedereen deed zijn best en op eigen niveau. Bij de oudste 2 groepen hebben we de trucjes minuutjes verruild door dansen en ik heb nog wat van ze geleerd ook, hartstikke leuk.

Met de kleuters hebben we soort zakdoekje leggen gedaan en daarna in de kring veel “nadoen dingen” gedaan. Met Engels tellen, Up and Down en dan voor of achterover vallen. Luisteren naar de commando’s en goed kijken wat ik ga doen, niet zomaar doen wat je denkt dat ik ga doen. Dit vonden ze helemaal lachen en ze leerden zo ook meteen goed luisteren en kijken, 2 vliegen in 1 klap. Wat op de dag van de allerkleinsten wel nadeel was, de docenten hadden meeting in Port Elizabeth, dus 70 % van de klassen had gewoon geen docent. Ik kan je vertellen, dat werkt niet. Dus vrijwel alle kinderen waren op het grasveld, waar wij gymles hadden. Super irritant en ze liepen soms echt keihard in de weg. Sommige luisteren dan echt totaal niet naar ons (ja of 2 seconden) en bemoeiden zich met een paar leerlingen waar wij les aan gaven. Nou en leg dat maar eens uit aan kinderen die vrijwel 0 Engels kunnen. De docenten op deze school zouden ze hard aanpakken, schreeuwen of eventueel tikken geven, dit doen wij natuurlijk niet, maar het was wel enorm vervelend. Op het einde met het nadoen deel, deden ze ook mee, ze moesten wel van ons afstand houden van de klas die les had, dan was het goed! Dus uiteindelijk deden we opstaan, springen en achterover laten vallen en liggen op het gras op commando met 100 kinderen tegelijk. Ook een beleving! We waren gesloopt haha, want het was ook nog eens bloedheet deze week.

Uitjes deze week =

Maandag 16 maart (dag 35) = uit school zijn we op de weg terug een weg ingeslagen waar Lambardini park stond, dit was een wildgebied waar je doorheen kon rijden. Na even zoeken zagen we echt al snel wilde dieren. De struisvogels en zebra’s vielen wel op, maar daarna door goed op te letten zagen we na 10 minuten ook al onze 2 dieren van de big 5, ook van best dichtbij!!! NR 1 gespot = buffel en 100 meter daar vanaf de NR 2 gespot = neushoorn (mĂ©t baby). Hoppaaaa in the pocket!

Woensdag 18 maart = Uit school de andere kant op gereden, ja we hadden de huurauto nog maar even verlengd, op weg naar Oyster Bay. Het was echt een onmooooooogelijk slechte weg vol met hele grote gaten. Ik voelde me net een racer in een video game, super ontwijken en speuren wat de beste route was langs de gaten. Aangekomen in Oyster Bay bleek het best klein te zijn (zonder tankstation, waar wij op hoopten haha). De witte Fiat 500 zat onder rood bruin zand. Wel was er een schattig klein supermarktje en had het dorpje mega grote duinen, echt ongelofelijk, leek wel wat op woestijn. Hier zijn we natuurlijk door en overheen gerend en foto’s gemaakt, echter is de grootte niet goed te zien op de beelden.

Vrijdag 20 maart = We hadden donderdag geboekt om op olifanten te rijden, dit stond hoog op mijn TO DO lijstje hier. We hadden om 2 uur gereserveerd en het was in The Crags. Hier viel veel meer te beleven dus we zijn vroeg weggereden. Het was langs de bekende Garden Route waar we aan wonen, 1,5 uur rijden door prachtig Afrikaans landschap. De nodige aapjes aan de kant en de leuke manier van inhalen hier. We waren er om 9 uur en zijn naar Monkey land gegaan (soort apenheul). Hier kregen we een tour van een gids door een soort jungle waar 600 aapjes waren. Er waren 2 gebieden waar de apen konden zijn, open deel en prive deel. Bij open deel komen af en toe dus toeristen lopen met de gids, privĂ© deel kunnen ze ongestoord leven. Ook was een pensioen deel voor apen die een ledemaat misten, gehandicapt waren, ernstig getraumatiseerd waren of oud waren. Alle apen die Monkey land heeft zijn gered bij mensen thuis vandaan of bijvoorbeeld uit dierentuinen. Wisten jullie dat er 5 verschillende ‘apes’ soorten zijn en 13 soorten ‘monkeys’. Een ape heeft geen staart, de soorten zijn: Gibbon, Oerangoetang, Chimpansee, Gorilla en nog 1 die we zijn vergeten. Apes en Monkeys kunnen niet samen zijn, weer wat geleerd. De baviaan (die we overal op de weg zien) is de grootste monkey. Oh en Marianne kreeg een poepje op haar rechterkant van shirtje.

Daarna gingen we naar Birds Eden, prachtig park ook onder netten waar je vrij doorheen kon lopen via prachtige houten bruggen. Mooie vogels van dichtbij gezien en Marianne kreeg haar tweede poepje, nu op haar linkerkant. Hier hadden we nog leuk kletsverhaal met de verkoopsters van het souvenirswinkeltje over de souvenirs die we gekocht hadden. Wederom veel gelachen met de locals.

Daarna was het tijd voor olifanten rijden, onze NR 3 gespot van de big5 = olifant!!!!!!!!!!!! ZO LEUK, het was maar 10 minuten maar wat een beleving. We mochten ze eerst appeltjes geven en toen mocht ik opstappen. We liepen een rondje rondom grasveld en toen mocht Marianne. Het beest voelt ook raar joh, helemaal de oren, net leer.

NA het olifanten park zat in ons comboticket van de parken ook nog een wildpark met ‘cats’ Jukani genoemd. Hier hadden we een 2 uur durende rondleiding, veel gehoord over alle kat-achtigen die hier zaten, ook allemaal gered uit dierentuinen. Ze hebben allemaal een groot stuk land waar ze in mogen leven en ze hebben een goed leventje. We hebben tijgers, hyena’s, een witte siberische tijger, cheeta’s, jaguars en uiteindelijk ook de NR 4 LEEUW gespot van de big5. Prachtig beest die nonchalant voor ons neus een grote homp vlees kapot scheurde. Er was heel weinig kans voor ons om een luipaard te spotten, die laten zich nooit zien namelijk. Sommige werknemers hebben er nog nooit 1 gezien. Wij hadden echter GELUK! Ik zoomde heel ver in met Marianne haar camera om haar het punt aan te wijzen waar het dier volgens de gids wel eens ligt. Ik klikte en liet het Marianne zien, toen bleek (nog wat ingezoomd) dat het dier er lag, we zagen zijn rug! HAHA dus ook NR 5 GESPOT: luipaard. Het was echt een TOP DAG, wauw zo genoten!

Zaterdag 21 maart (dag 40) zijn we opnieuw naar The Crags gereden voor ons volgende geboekte activiteit: canyoningen! Lekkere outdoor activiteit door de Soutrivier, door de kloof. Abseilen, van klif afspringen, van kleine waterval afglijden, tokkelen, zwemmen, wandelen, slingeren en nog meer springen door een prachtige kloof met prachtige natuur en super bijzondere water taferelen. De instructeurs Sevo en Puna waren echt hilarisch om mee te hebben. We waren een groep van 10 waaronder 4 spaanse vrienden en 4 britten, 2 stellen en wij 2 (the dutchies aka kaaskoppen). We hebben echt de hele tour gelachen met z’n allen en genoten. Ik ben helemaal gek op outdoor dus het was echt wederom een fantastische dag. Ook door een fout van hun hebben we de 4 uur tour gedaan ipv de 2 uur tour, ze waren het “vergeten” dus ook nog goedkoper uit haha. Later waren de instructeurs iets te fan van ons en vroegen ons mee naar een feestje, wij hadden een goed excuus om ze af te wimpelen, we gingen namelijk voor het laatst met Fried en Marian eten. Die gaan bijna weer naar Nederland namelijk, hartstikke gezellig weer en als verassing was daar ONZE JEEEEEEEEEP jaaaaaa eindelijk ons gele jeepje! Daar gaan we wederom mooie touren mee maken.

LIFE is GOOOOD, happy time here!

O en de post duurt allemaal lang hier, net zoals vrijwel alles, mocht je iets gestuurd hebben
. Hihi no worries, die komt hopelijk vanzelf aan.

Dikke liefde, de avonturier Froucke

Ps. Mijn fotos zijn ook weer up to date!

Hoe is het met iedereen thuis???

siepie

Wat prachtig om te lezen hoeveel plezier jullie hebben,met humor kom je een heel eind!

In Wijckel alles oke!

Lieke

Frouckieee!!

Ook om jou verhaal heb ik weer flink gelachen, jij verteld het poepjes verhaal toch net weer anders! Leuk om te lezen dat jullie het goed hebben daar! Hou dat vooral ook vol!

Ik las je verhaal en schoot nog even wat te binnen bij mij, jullie hebben het over trucjes, maar misschien kan je wel een vertaal slag maken naar acrogym! Weet niet of je plaatsje kan afdrukken ergens en dat moeten ze na doen! Dit kan voor alle leeftijden!

Ideetje misschien??

Hier gaat alles goed! Stage is erg leuk en hier begint heeeel langzaam ook het voorjaar te komen!

Dikke tût chickieeee!!!

Anny

He Froucke, prachtig verhaal opnieuw.
in sch.g alles oke,ben nu even in lochem te logeren,even bijtanken.
leuk hier maar we zijn niet ah canyionen....of hoe het dan maar heet, mij lijkt het niks.voor jullie dapper hoor
vlgs. mij vervelen jullie je nog lang niet.geniet maar lekker,doen wij het ook.

joopelly

froukce net te laewen sokke ferhalen ik wit net of ik dit duorde kin it ek net hjir alles goed moarn helpe op skoalle mei e h b o en middeis dansen op passe want tongerdei kinnen wy net want dan sitte wij op SKYLGE sin oan en komme nei de pasen werom yn it dorp net folle nijs kalt hjoed kinne wol eefkes nei jim ta te warmjen oant oare keer pas goed op dy self hoe ist mist us en Nico ek ? tuuuuurlik tut joop en elly

Durk

He leaf famke van Ășs, genietsje fan dyn ferhalen. Merk dat ik sit te glimkjen tydens it lĂšsen fan dyn mooie skriuwen en jim mooie afontoer. Dyn wize van skriuwen is ast it fertelst wer ik by bin. Prachtiche dingen belefe jim. Big five no al sjoen, luipaard wie dudelik te werkennen op de foto. Jammer dats gjin telelens hast. Ek dy fotoos fan jim bern der, prachtich, sjochst se genietsjen, hoop foar hun dat se dat bĂșten jim les ek doche.
Hoe it hjir thus is wist. We hawwe in protte kontakt fia whatsapp. Prachtich medium. Halde sa. Bliuw genietsjen mei syn beiden dĂȘr. No nei de fotoos. Dikke tĂșt.

Rixt

Wat super om je verhalen te lezen in combinatie met de prachtige foto's! En wat hebben jullie weer veel gezien! zo gaaf al die activiteiten! Het canyoningen klinkt echt als een super super gaaf avontuur! Nog veel plezier toegewenst meid!! XXX