Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Tweede stageweek

We geven 4 dagen in de week les: Maandag 4a, 5a, 6a, 7a. Dinsdag 3a, 3c. Woensdag 1a, 1c, 2a, 2c. Donderdag 4a, 5a, 6a, 7a. Inmiddels is de tweede week ook afgelopen en wat hebben we weer genoten en veel geleerd. De lessen zijn van 9.00 tot 13.00 echter zijn we steeds pas rond 15.00 thuis door het mooie taxibusjes systeem. Eigenlijk genieten we ontzettend van de busjes, je zit echt middenin de cultuur hier. Wel blijven mensen het gek of grappig vinden en moeten ze glimlachen of giegelen (vrouwen) als we instappen. We ontmoeten van alles wat en hebben met sommige een praatje. Ook vraag ik (heel beleefd) dingen aan de chauffers over hun cultuur, werk of gedachten over ons blanken. Als chauffeur van dit taxibedrijf (20 chauffeurs, allemaal eigen taxi) werk je van 5 tot 19 en verdien je 850 Rand per week, dat is ongeveer 65 euro. In de taxi’s zitten alleen donkere mensen, de chauffeur vertelde dat de meeste ‘white’ hier in St. Francis niet willen mengen met de ‘zwarten’. Het is niet overal zo, maar het verschil Humansdorp en St. Francis Bay is zo groot. Ze vinden het verder niet erg en juist wel leuk als wij in de taxi stappen.

De mensen in Humansdorp stad zijn grotendeels Zuid Afrikaans. Op onze school (kinderen uit de sloppenwijk) is het allemaal Xhosa, dat is ook nog een verschil. Zuid Afrikanen mogen wij coloured noemen, niet black (doen we ook niet hoor). Hij noemde ons wel ‘white’ dus vandaar dat ik ernaar vroeg. Afgelopen week kwamen we een taxichauffeur tegen in een winkeltje waar we koud drinken wilden kopen, en hij vroeg of we naar St. Francis moesten. Hij vertelde dat hij mensen in St. Francis op moest halen, maar niet de dienst hier had. Dus hij zei: ga de straat uit en dan om de hoek staan, dan pik ik jullie op. En inderdaad, het is een beetje tegen de taxi regels, maar wij hoefden niet anderhalf uur te wachten. Er zaten nog 2 anderen in die moesten lachen doen we zeiden dat we het een goede deal vonden, het gebeurd dus veel vaker haha.

De tweede stageweek (maandag 2 maart – donderdag 5 maart) was heel leuk, leerzaam maar vooral wisselend. Van beetje regen, tot veeeeel te heet, tot stevige wind. Van voetbal tot balspelletjes in een kring, van netbal waar we de regels niet van wisten. Waarbij 2 klassen dit volledig zelfstandig oppakten en goed liep, maar een andere klas was meer aan het discussiëren dan aan het spelen. Gek zoveel verschil, komt door de docent die er voor staan en de klas waar terror leerlingen in zitten (zo noemen we ze, haha, populair, regelen alles wel even, zijn egoistisch en arrogant). Ook ging het bij een aantal klassen echt perfect, luisterden ze heel goed en waren er geen gevechten onderling. Bij een andere klas liep dat weer minder en vechten ze nog steeds om een hesje aan te krijgen. Ze trekken het soms gewoon uit de handen van iemand. Gelukkig zijn wij al heel wat gewend en zien we het meteen. DAT doen we niet in mijn les. Als ik hesjes uit ga delen moet iedereen tegen het hek staan bijvoorbeeld (in het betonnen, slecht onderhouden, tenniscourt vooraan de school). De kinderen die om me heen staan te trekken aan het hesje wat ik vast heb, zeg ik dat ze die zo zeker niet gaan krijgen. Ik geef de hesjes dan aan kinderen die wel tegen het hek staan. De meeste kinderen leren het wel, maar een aantal niet.

Het is hier echt de recht van het sterkste. Je moet je eigen redden. Ook was er in 7a een meisje die compleet genegeerd werd door de andere meiden. Hier heb ik ook zeker wat mee gedaan, maar het Engels is toch lastig. Ik versta niet wat de meiden tegen zo’n meisje zeggen, en weet niet wanneer het pesten is of niet. Het meisje was erg verdrietig en heb het er even met ze over gehad. Echter zeggen ze wel ja of dat ze het begrijpen en anders zullen doen. Echter weet je dit nooit en is het ook niet altijd te zien of ze het wel begrijpen. We blijven bezig met sociale vaardigheden en het aanleren van manieren, net zoals ik dat in Nederland heel belangrijk vindt. Echter weten we niet goed in hoeverre we het kunnen veranderen, aangezien het hun cultuur blijft.

Vrijdagavond 6 maart (dag 25) zijn we uitgenodigd bij Fried en Marian thuis voor een braai (Zuid Afrikaans voor BBQ) met hun kinderen die hier zijn. Ze hebben 2 zoons met een vriendin en beide en babytje. We hebben een heerlijke fruitschaal gemaakt in een halve watermeloen, met paraplutjes haha. Vonden ze zo leuk! Het zijn ontzettend leuke mensen en de klik met Fried en Marian is zo leuk. Toen ze ons rond 12 thuisbrachten gingen ze even mee de kroeg in. Hartstikke gezellig en de ochtend erna toch een beetje brak, oeps, maar ook wel lekker middagje niks. Maandag 9 maart zitten we hier al 4 weken en zijn we al op 1/5e. We hebben over 3 weken 10 dagen vrij en gaan naar Drakensberg (iemand nog tips daarvoor? Ik hoor het heel graag!) en de auto krijgen we snel, moeten nog even wachten op nummerbord haha (ook typisch weer, duurt allemaal mega lang) en dan gaan we lekker smiddags en weekend uitstapjes maken. Met mij gaat het verder hartstikke goed en zal proberen elke week wat te plaatsen! Naast school doen we lekker ons eigen ding, sporten gaat weer lekker bij mij, zijn wat met school bezig, zwemmen in zee etc etc je kent het wel... We hebben nog internet gebrek, alleen Whatsapp gebruiken we thuis. Voor alle andere dingen moeten we naar een WiFi punt. Fried gaat regelen dat we bij een kantoor kunnen internetten waar hij veel mensen kent.

P.s. Laat gerust een berichtje achter, vind ik hartstikke leuk! De volgende blog zal over de 3e week van stage gaan (structuur aanbieden hé)

Emma

Hoi Froucke wat weer een leuk verhaal op je blog, vind het altijd leuk om jullie beiden blog te lezen.

Mirjam

Hee Frouck! Super leuk om weer wat van je te lezen! Wat een avontuur, geen dag is hetzelfde!:) Goed bezig topper! Dikke tút!

Oma van Marianne

Ook vind het leuk om jullie beiden blog te lezen

Elja

Wat leuk om sa dyn aventoeren te folgjen! Genietsje want ik les al de tiid fljocht!
Gr Elja

Afke

Wat leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Elke keer lezen we enthousiast je verhaal. Geniet ervan.
Groet, Mirthe en Afke

irenedouwe@gmail.com

Hallo Froucke, ons het lekker gelees aan jou nuutste verhaal. Julle doen wel goeie werk daar by die skool. Die klomp daar geniet dit seker baie! Julle doen nou veel ondervindings op in 'n vreemde land en die taal kan soms 'n probleem wees want nou weet jy nie of hulle nie verstaan wat jy se nie en of hulle nie luister nie. Het julle al 'n paar woorde gebruik wat ek vir julle gegee het? Ek kan nie verstaan Hoekom julle wag vir 'n nommerplaat nie. Dit neem nie eers 'n half uur om dit te maak nie. Julle gaan veel plesier he van die auto. Die rit na die Drakensberge is iets waarna julle seker baie uit sien. Julle moet na Drakensberg toerisme op internet gaan, daar is nogal interessante inligting op.
Geniet die tyd verder en geniet veral die ontspannings tyd by die mooi plek waar julle is.
Ek wil ook net vra dat julle tog versigtig moet wees en nooit alleen in die taxi klim nie, mens moet maar wakker wees, nie net in Suid-Afrika nie, maar orals. Julle is twee pragtige, spontane meisies en men's kan nooit te versigtig wees nie. Ons sal ook baie meer gerus wees as julle julle eie auto het.
Alles wat Mooi en goed is.
Liefde. Irene en Douwe

Siepie

Hoi Froucke, erg leuk om te lezen dat het zo fijn is daar te zijn en dat het goed met je gaat.
Dikke tuuten ut Wikel

Tiny

Ben trots op je en wat kun je prachtig schrijven. Zie het helemaal voor me en zou wel met een camera stiekem mee willen kijken hoe jullie het doen met de kinderen. Liefs.

Anny

Ik dacht even wanneer horen we weer eens wat uit het verre zuiden, en ja hoor daar was ie weer, je verhaal!
mooi hoor zo wat te volgen,zijn we er een beetje bij...

joop

weer een mooi verhaal wat beleven jullie daar wat ,nou wij hebben ook wat beleefd hoor ,gisteren met Johannes en Elbrich en Jente [vrindje van Johannes] naar het bos bij sint nicolaasga geweest .de jongens hadden plastic messen en zwaarden mee voor de wilde dieren we hebben niets gezien ,maar het was wel spannend we hebben niet eens een hert gezien maar wel een mooie zangvogel bijna 5 km gelopen in 2uur ze waren kapot in grote omgezaagde bomen klimmen slootje springen noem maar op nou dit beleven wij hier in de boes boes . Froucke geniet van je stage daar en zoals Irene en Douwe schrijven wees voorzichtig je leeft maar een keer . joop hier ook mooi weer hoor 9 graden ik word veeeel bruiner dan do koud hier dus wat hebben jullie een moei leventje pas wel goed op he niet te vrij worden we zullen eens vaker een app sturen dat komt beter eerder aan he Wat een andere wereld daar he had je dat verwacht was je er op voor bereid wij Nederlanders zijn wat sneller met alles he ik weet niet of ik daar tegen kan dat trage straks ga je weer naar huis en een week voor de tijd krijg je de nr borden fr het ga je goed hier niet veel gebeurd alleen de bloemen vrouw heeft een zoon Mink de kroeg baas is met vakantie en wij gaan 26 maart naar terschelling ha ha dag meid elly