Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Eerste 2 stagedagen

Het weekend voor de eerste stageweek (dag 11, 12 en 13) zijn we gaan chillen bij het zwembad of strand in onze achtertuin, heb ik zelf lekker gesport, stukje van het dorp verder ontdekt te voet, roepen hoe goed het leven hier wel niet is en lekker gegeten. Zaterdag was het wat slechter weer en zijn we de hele dag met school bezig geweest. (Tsjah, waar we de motivatie vandaan halen weten we beide niet, school loopt aardig te kloten namelijk… pas op 10 maart zijn alle afstudeerplannen nagekeken en beoordeeld. Dat afstuderen is al moeilijk en wordt ons zo bijna onmogelijk gemaakt, door alle gedoe sinds de inspectie) Ook hebben we de kroeg/disco verkend hier in het dorp/stadje, echter bleek het gister dik feest te zijn geweest, ja wisten wij veel op vrijdag? En het was dus een kroegavondje aan de bar, wel interessante mensen ontmoet met hele andere leventjes als ons. Erg vriendelijke mensen en geïnteresseerd in wie wij zijn en wat we hier doen. Fried zei ook al: over een tijdje ben je helemaal ingeburgerd en kent iedereen je hier. Tsja dat klopt wel als ze meteen interesse in je hebben en altijd vragen hoe het gaat. Super vriendelijk allemaal hier en alle tijd, kunnen Nederlanders nog wat van leren. We genieten van het bier en het avondje uit en vermaken ons prima met de gesprekken over o.a. haaien, surfen, de rest van de wereld, Amsterdam, Zuid Afrika, sport en verschillen.

Maandag 23 februari (14) Om 7.00 stappen wij naar buiten. We gaan richting stage! WOEHOE, nu begint het echte werk. Nadat we een kwartier op een taxi busje wachten, en eveneens word verbaasd gekeken dat we echt meewillen met de taxi: Dames, klim hulle ook taxi’s? (gaan jullie ook met taxi’s). De vrouwen die er al in zitten praten Afrikaans, dus we verstaan veel en ze vinden het grappig dat wij naar ‘town’ gaan (humansdorp): Ze zeggen ons ook allemaal gedag als ze een voor een ergens uitstappen. Bye guys, have a good day. Dan zeggen wij: heb een mooie dag, of hetzelfde (zo zeg je dat ook in Afrikaans) en dan moeten ze lachen!!! ’s Ochtends moeten we eerst even printen en mogen we Jake zijn auto lenen (ook zoiets: iedereen leent alles maar uit, alles mag!). Ik ga rijden, hopppa leuk kom maar op. Links rijden heb ik al eerder gedaan in Engeland. kinderen spreken voornamelijk Xhosa en komen uit de sloppenwijk die achter de school ligt aan de rand van Humansdorp. Het is werkelijk een zooitje op de school, en wij gaan proberen gymles te geven op een klein heuvelig veldje met rondom wat speeltoestellen aan 40 tot 70 kinderen per keer. Kom maar op, we gaan het zien! We hebben voor vandaag (veilig gekozen i.v.m. onbekende aantallen, onbekende taalbarieres, onbekende…. alles bijna) estafette en tikspelen. Met estafette maken we 8 banen tussen de doeltjes. Starten bij een gele pion, door een hoepel, over een poortje, op blauwe pion terug en nog een x. Hierop hebben wel allemaal aanpassingen bedacht voor veel situaties.

We hebben van 9.00 – 10.00 Grade 4a (40 kinderen), van 10.30 – 11.30 Grade 5a (61 kinderen), van 11.30 – 12.10 Grade 6a (65 kinderen) en van 12.10 – 12.50 Grade 7a. Jake heeft ons laten zien in welke lokalen ‘ongeveer’ de kinderen ‘zouden moeten zitten’. We komen snel achter waar 4a zit en we stappen naar binnen. GEJUICH van alle kinderen. OKE OKE…. Geen docent (onee die hadden workshop dus ze zijn er niet allemaal…. Ook weer zoiets) We vragen eerst om stilte door de vinger tegen de lippen te leggen. Op een gegeven moment lukt dit en we spreken af om rustig naar het veldje te lopen. Maar dan komen ze buiten en ontploffen, zoveel zin hebben ze. Marianne en ik kunnen er wel van genieten en we verzamelen weer op het veldje. We vertellen wie we zijn en ze luisteren aandachtig en herhalen netjes in koor onze namen. Dan gaan we 8 groepjes maken, nou dat is moeilijk voor ze. Ze wisselen vaak en begrijpen niet dat achter elke pion een rijtje kan. We helpen ze hiermee en uiteindelijk staat iedereen klaar. Wij leggen (alles in het Engels trouwens) uit wat de bedoeling is en doen het even goed voor. 3, 2 1 GO en daar gaan ze. Ze doen hun best joh, super leuk om te zien. Na een paar keer opnieuw en de regels even verduidelijken zodat iedereen ook echt door de hoepel gaat bijvoorbeeld, of dat je gaat zitten achteraan de rij als je geweest bent…. Gaan we nog een paar keer, met een paar veranderingen in het parcours. Dan gaan we uitleggen en spullen pakken voor het volgende spel. We willen de pionnen laten staan voor de volgende klas, maar die zijn ineens fanatiek opgeruimd, ongevraagd, door iedereen. Iedereen wilde echt wat opruimen en meenemen/vasthouden. Dit was niet de bedoeling…. (Bij de tweede klas gebeurt het nog een keer, maar dan zien we het op tijd… goed bedoeld, maar niet handig en geen toestemming voor gegeven… dit vertellen we eind van de les dat je wel wordt aangewezen als je wat op mag ruimen. We hadden even moeite met alle spullen terug te krijgen. Iedereen wilde een hoelahoep vasthouden! Gek beeld hoor)

We eindigen de les met tikkertje, jongens en meisjes apart. Tikkertje?? Dat kennen ze helemaal niet en ze vinden het best moeilijk. Na verduidelijkende woorden , duidelijk het veld beschreven en voorbeelden snappen ze tikkertje beter. Even in investeren en dan kan je het vaker doen!! We noemen het ook echt tikkertje en een tikker. Maar het hoepelsysteem wat we bedacht hebben is nog lastig (5 is teveel). We proberen het wel en op een gegeven moment vinden ze het doordraai systeem leuker dan het wegrennen voor de tikker. Oeps.

We hebben met alle klassen genoten en bij de laatste 2 klassen doen we (ook ivm tijdgebrek: 40 minuten ipv 60 minuten) tikkertje met poortje. Dit werkt al beter en vinden ze prachtig. Geen moeilijk doordraai systeem haha (wat heel simpel is eigenlijk). De wat oudere kinderen zijn ook grappig joh, ze dansen als ze even niks te doen hebben, proberen stoer te doen, meisjes hebben groepjes en ze lachen met elkaar. Wel stoeien de kinderen onderling best veel, vooral de jongens, bijna tot vechten. Dit willen we niet hebben en hier gaan we goed op letten en duidelijk laten merken dat we dat niet willen. Een paar van de oudere jongens zijn op een gegeven moment wat klaar met gym, dit vinden we ook wel prima, het is toch maar 5 minuten en ze gaan lekker kijken. Past ook goed bij de sfeer op school en de cultuur.

Dinsdag 24 februari (dag 15) een korte dag met 3A en 3C van half 12 tot 1 ongeveer. Er komen geen taxibusjes langs rond 10 uur, dus we besluiten te liften bij blanke vrouwen. Na een kwartier stopt een nette oudere man uit Engeland. We mogen met hem mee rijden, een erg vriendelijke man genaamd Terry. We bedanken de man vriendelijk en lopen naar school. We doen vandaag ongeveer hetzelfde als gisteren. De kinderen genieten zo ontzettend en zijn zo blij en willen alles doen! Zo ontzettend leuk, ook gaan de docenten van deze 2 groepen mee het veld op om te kijken en ze vertalen voor een paar kinderen. We zien een ‘disabled’ meisje die raar loopt en niet kan praten ook vrolijk meedoen, ze snapt de helft niet maar geniet wel. De klas doet niet raar, maar ze heeft ook geen vriendinnetjes lijkt. Ook is er een meisje met gehoorapparaat en 1 jongen die scheel kijkt. Alles doorelkaar. Deze kindjes vandaag waren 8 ongeveer. Al is de leeftijd niet altijd goed geregistreerd. Echt geweldige dag en ze luisterden goed. Iets minder chaotisch en het tikspel was echt hilarisch om naar te kijken. Zo leuk om door poortjes te kruipen en de tikkers gingen er soms ook onderdoor om te bevrijden. Geniaal. Ook raakten we aan de praat met 2 docenten die voorlichtingen gaven over aids, tienerzwangerschap enzo. Geweldig initiatief, leuke jonge meiden en ze doen veel buiten zodat het niet zoals een echte leraar overkomt. Er zit in een klas van ons ook een meisje van 11 die zwanger is vertelden ze! WOW. Gebeurt veel hier, ook hebben een paar een baby thuis en gaan zelf nog naar school. Ook motiveren ze de kinderen om goed hun best te doen op school om door te gaan studeren. Veel kinderen worden gedemotiveerd door hun omgeving omdat ze ‘toch geen baan krijgen’. Dus super goed wat de meiden doen erg leuk! Wij hebben 2 zeer geslaagde eerste stagedagen

Nico

Prachtig verhaal weer Froucke! Erg leuk om je enthousiasme van het scherm te zien spatten. Je geeft dus ook al zwangerschapsgymnastiek, weer een hele andere tak van sport!

Tiny

Wat kun jij prachtig schrijven. Ik zie het helemaal voor me... Wel fijn om samen te zijn.

Lolke en Siepue

Wat een andere maar ook mooie wereld, we genieten van je verhalen! Groetjes vanuit Oostenrijk van ons allemaal

Gerda

Mooie verhalen weer om te lezen, zo lijk je heel dichtbij en houd je ons op een prachtige wijze op de hoogte..maak er wat moois van dat is jullie toevertrouwd.dikke kus van hier.

Durk

Fijn Froucke, dat zowel de kinderen als 'hunne' genieten van jullie activiteiten. Keep on going!

joop

Leuk Froucke dat de jeugd interesse hebben voor jullie project je moet altijd maar weer afwachten hoe ze reageren .Zijn er al eerder studenten geweest voor dergelijke projecten of zijn jullie de eersten uit Nederland.
Is Marianne net zo enthousiast als jij geniet er van .
groetnis uit top en twel .alles is hier nog het zelfde als toen je weg ging. we hebben Aliza en Hannah een paar dagen gehad [vakantie] Hannah lult je de oren van het hoofd [van Gaal]

Rixt

Wat een geweldige eerste stageweek Froucke! Zo interessant om de verschillen te horen tussen hier en daar! Wat een enthousiasme en wat een behulpzaamheid van de kinderen! Ook mooi om te zien hoe jullie snel in kunnen springen op dingen die verandert moeten worden en het snel anders doen!

Ik ben heel erg benieuwd naar je volgende verhalen!!