Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Aangekomen in ons paleisje

Vrijdag 13 februari (4) = Om half 9 vertrokken we vanaf Robbertson naar Swellendam om op de bus te stappen. Deze hebben we in Nederland al geboekt en we zouden 10 uur vertrekken. We waren mooi vroeg en ik heb op koffie getrakteerd, meteen even oefenen met de fooi, dit is gebruikelijk 10 procent. Bij de bushalte kwam ik erachter dat ik de code van de koffer blijkbaar iedere keer kon veranderen, dus die wilde niet meer open. Typisch, echter dat kwam vanavond wel! Alleen de bus kwam maar niet, dus zijn na een uur maar begonnen met proberen. Nog een uur later kwam de bus pas aanrijden, 2 uur te laat! En toen de bus stopte, hadden we de code! Gelukje. We zouden 7 uur in de bus zitten en langs een prachtige route rijden, helaas hadden wij regen en damp op de ramen. We zagen dus vrij weinig. We hebben wel mooie natuur kunnen zien en we kwamen langs 2 grote kampen met krottenwijken, dit wordt door zuid afrikanen: opslaanhuizen genoemd. Wel heftig om te zien zo groot. We hebben al slechte huisjes gezien, maar deze echte krotten niet zo.

Om half 7 kwamen we aan in Humansdorp en werden bij een tankstation eruit gezet. Daar kwam Marian ook al aangereden, leuk om haar weer te treffen. Samen met haar man Fried zetten zij zich in voor de school waar wij les gaan geven. Ze zijn alle tijd onze contactpersonen geweest en ze hebben ons huisje gevonden en voor ons opgeknapt en schoongemaakt. Echt fantastisch. Ze bracht ons er heen en we zouden ze de dag erna treffen. Ons huisje is echt werkelijk prachtig. Waaaauw zo leuk en luxe en het uitzicht is waanzinnig. De winkels waren al dicht dus we zijn uit eten gegaan 100 meter verderop, we wonen in het centrum! Lekker wijntje, vis en patat. Njommmm. Het kost ook echt niet zo veel hier, we waren 19 euro kwijt samen. Hilarisch. ’s Avonds later lekker thuis de koffer uit gepakt en spulletjes op de plek gezeten.

Zaterdag 14 februari (5) = Even gek weer een nieuw bed maar heerlijk geslapen, wel vroeg wakker. We hebben nog geen tv en WiFi in dit huis, daarmee gaat Fried ons vanavond helpen. We zijn ontbijt gaan halen en hoorden in de winkel dat de stroom er 4 uur uit zou gaan. Wij dachten dan moeten we daarvoor ons afstudeerplan inleveren, dus wij hebben Marian gebeld, ze heeft ons opgehaald (we hebben helaas nog geen auto gevonden om te kopen, is lastiger dan ze dachten. Wij mogen niet huren, te jong, maar dat is ook ontzettend duur). Ze wonen ook prachtig, ze zegt zelf het Saint Tropez van Zuid Afrika. Marianne en ik prutsen de hele middag aan ons afstudeerplan en leveren hem om 5 uur in. De stroom viel toch niet uit, dus konden we iets langer. Ook heeft Fried voor ons een dongel te leen waarop we kunnen internetten. Dit kost echter wel geld, 10 euro per Gigabite. En skypen kost heel veel, dus dat kunnen we niet lekker onbeperkt doen. Bij 4 uur skypen is die 10 euro wel op. WE moeten dus meer whatsappen. Dit kost niet veel en kan prima. Daarna zijn we lekker gaan wijnen met Fried en Marian en we mochten blijven eten. We hebben lekker gekletst en weer nieuwe dingen geleerd en gehoord. Ook laten ze ons proeven aan de amarullo, een soort baileys, jummie. Ze zijn erg vriendelijk en schenken bij voor het op is. Ik hou er wel van!!! Ook gooi je overal ijsblokjes bij, went ook al! Wij hebben in onze koelkast hier zelfs een soort systeem in zitten. Rond 12 uur brengt ze ons weer veilig thuis en duiken wij ons bed in, lekker roezig van de wijn. We voelen ons al goed op ons gemak in dit huisje.

Zondag 15 februari (6) = Vroeg in de ochtend vroeg regent en onweert het, dit was ook voorspeld en toch wel bijzonder voor deze tijd van het jaar. In de ochtend skype ik voor eerst even met Nico, heerlijk om hem even te zien en te spreken. Het is toch om half 11 alweer prachtig weer en we willen het dorp verder verkennen. Maar eeeeerst moet er een spin vermoord worden. Een joekel van een ding die we eerst gekneusd maken door er een boek op te gooien en daarna begraven we hem in de stofzuiger, floep! We lopen achter het huis langs naar de zee. Dit is ZO dichtbij en ZOOO prachtig uitzicht. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, wauw! Ook zien we surfers, lifeguards in training en kinderen zwemmen. Heerlijk. Ook gaan we even maximaal pinnen (pinnen kost 2,50 extra en dat tikt wel aan als je aantal keer pint). Het maximale wat je kunt pinnen is 5000 Rand. Haha ik heb nog nooit zoveel briefjes in mijn hand gehad, we kregen 50 briefjes van 100. Goed verstopt en we gaan met veel minder geld op pad altijd, maximaal 700 rand. Dit is ongeveer 50 euro. We moeten van onszelf even lunchen (geen honger) en roosteren een broodje. Op dat moment belt Marian of we mee willen varen? Natuurlijk zijn wij daar helemaal voor in en ze haalt ons op. (Snel een auto zoeken, kunnen we ons zelf daarin redden). We stappen achter hun huis op de boot en varen langs alle huisjes aan het water in de kanalen van St. Francis, deel van de stad waar zij wonen. Wij wonen in het centrum vlak bij de winkels en bij het strand. We varen naar de kromme rivier en genieten met z’n vieren. Op een gegeven moment gaat het gas erop en vliegen we met dik 50 kilometer per uur over het water. Geweldig! Het is een prachtige blauwe en brede rivier langs huizen die verderop de natuur in gaat. Het is niet een beeld die ik bij Zuid Afrika had van tevoren, en prachtig groen! Dit land heeft zoveel verscheidenheid, het is onvoorstelbaar. We kletsen weer lekker, genieten van alles en drinken amstel bier. Wat een goed leven zo. Om 5 uur worden we weer thuis gebracht en we gaan beide in bad en typen een blog. Marianne is hier beter in dan ik en is veel sneller, haha dus ik maak hem nu na het eten pas af. Ik heb pasta pesto gekookt, het gerecht wat Nico en ik vaak eten. En ze vond het lekker. YES!

Morgen 7.15 worden we opgehaald door Marian om naar de Mzingisi school te gaan. Daar worden we voorgesteld in de weekopening en maken we afspraken en roosters. SPANNUND, morgen gaat het allemaal beginnen. Echter gaan we een week later pas beginnen met lesgeven ivm voorbereidingen en het kopen van materialen. We hebben vandaag gehoord dat de schoolkerkdienst uit mijn geboortedorp ook nog 345 euro opgehaald heeft, echt fantastisch We hebben bijna te veel geld haha. We hoopten op 1500 maar dit hadden we nooit verwacht: We hebben in totaal al iets meer dan 2500 euro opgehaald. ZO VET! En stel dat we echt geld over houden, dan geven we aan Fried en Marian, die hebben een foundation voor de school waaruit ze speeltoestellen, lokalen, toiletten computers etc. financieren. Het geld wat over blijft, gaat dus sowieso in de school zitten!!

PS. fotos uploaden kost erg veel MB’s voor onze kleine internetbron. Deze komen even later, wel onder dezelfde naam als deze blog.

Anny

Wat een bofkonten zijn jullie zeg!
morgen succes op school,vast erg leuk al die zwarte koppies.

Durk

Its gooooooooood!

Tiny Stokman

Prachtige verhalen Froucke. Ik geniet met jullie mee! Liefs.

bep Janny

Ik geniet sa fan dyn ferhalen, en fiel my ek wer yn Z.A.
wy ha ùs dvd ek al wer sjoen, trouwens;amarula is hjir ek wol, wy
foenen it der ek sa lekker, leafs ek fan pake

joop van elly

Mooi dat het jullie daar goed overkomt echt dus een klein paradijs wij hebben een paar dagen Hannah gehad koorts en dan mag ze niet naar het k.d.v leuk voor een paar dagen volgende week komt ze samen met Aliza voorjaar vakantie 14 febr bloemen gekregen van je ouders 21 jaar geleden kwam je voor het eerst op de sjaerdawei 46 leuk he weet je het nog Geniet van de vrije tijd daar en als Nico ziet doe hem dan de groeten
groetnis

Lolke en siepie

Prachtig om zo met jullie mee te reizen, ik zie het al helemaal voor me.

Veel plezier en genieten

Rixt

Wauw alweer zo'n geweldig verhaal! Ik vind dat je ook heel goed in blogs schrijven bent hoor Froucke, want je vertelt ons leuk alle details, over spinnen, amstel bier, de groene natuur etc haha! Wel heftig om die krottenwijken zo te zien! Ik ben benieuwd hoe deze week verder is verlopen en wat je van de school vindt! hopelijk hebben jullie ook al een auto! Succeees en een fijn weekend :)! xxxxxx