Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Logeren bij de familie

Zoooooooo, daar was ik dan. Druk druk druk hier, maar wel de leuke drukte! Wat een fantastisch land is dit, nu al! Wat hebben we al veel gezien, ik zal bij het begin beginnen, anders word ik veel te chaotisch.

Maandag 9 februari (0) = Na bijzonder leuke afscheidsfeestjes afgelopen weken en een heerlijk laatste weekend thuis, was dan toch de dag van het echte afscheid daar. Half 7 vlogen we en zijn we uitgezwaaid door onze familie en vriendjes. Erg leuk, beetje spannend en eventjes emotioneel. De reis was lang, in totaal 16 uur, lang stilzitten is totaal niet mijn ding en zittend slapen al helemaal niet, maar verder was de reis echt prima. Het ging sneller dan verwacht, eten was prima, gezellig met Marianne en filmpjes.

Dinsdag 10 februari (1) = Via Istanbul en Johannesburg zijn we woensdag middag om 2 uur geland in Kaapstad. Hier kregen we gelukkig geen gekke vragen over wat we in het land zouden gaan doen. Met het antwoord “vakantie” en lief lachen, namen ze genoegen. Snel korte broek aandoen en koffers zoeken. In de aankomsthal stonden Douwe en Irene, oom en tante van Marianne op ons te wachten. Hele lieve mensen waar we 3 nachtjes bij slapen. In de middag stukjes van Kaapstad gezien en bij Waterfront geweest, een toeristische plek die je ook gezien MOET hebben. Wat een indrukken al meteen: wat een andere natuur, spulletjes, mensen en temperatuur: 27 graden. Er was fantastische zang te horen en we hebben heel veel kunnen vragen over het land en haar gewoontes aan Douwe en Irene, die hier wonen. Ze praten Zuid Afrikaans en we leren ontzettend veel leuke woordjes. In waterfront zijn we uit eten geweest (kip) en na 2 uur rijden waren we in Robbertson. Ze hebben een ontzettend leuk huis en we voelen ons thuis.

Woensdag 11 februari (2) = Half 8 wekker, even douchen (best koud ieeee) en ontbijten, half 9 de auto in en half 10 aanwezig zijn. We rijden door een prachtig landschap, zien overal langs de weg mensen lopen, zien veel verschillende huizen, kunnen veel vragen stellen, maken foto’s en hebben er zin. We gaan met een trekker de berg op (Langeberg) samen met nog 40 anderen. Een man helemaal gekleed in 3 verschillende kleuren groen, neemt ons mee met een trekker en kar de berg op. Steil omhoog en hobbelend en schommelend, 1,5 uur lang. Het is een prachtig uitzicht. Bovenaan is een picknick met en likeurtje en opgedroogd fruit. Op de weg terug naar beneden gebeurt er iets, waardoor de man in het groen het niet volledig vertrouwd om verder naar beneden te gaan (stel dat het de remmen waren?). Hij belde een expert en het kon wel even duren, wij dachten meteen: oké dan gaan we lekker lopen! Het was iets zwaarder dan we dachten na een halfuur en Irene wilde op de trekker wachten. Wij vonden dit ook prima en bleven bij haar. De trekker kwam weer langs, bleek niks aan de hand te zijn, en we konden verder naar beneden. Hier was nog een heerlijke lunch in een bos waarbij vrouwtjes het afwassen in babybadjes deden. Op de terugweg richting Robbertson nog een paar stops gemaakt om dingen te bekijken. Handige gids, zulke locals! EN IK SPOTTE ONS EERSTE COOLE WILDE BEEST = EEN STRUISVOGEL. Thuis bleek het 35 graden te zijn, pfoeeeei hot. Smiddags binnen helaas even met afstudeerplan bezig moeten gaan, school moet ook gebeuren! De hele avond hebben Douwe en Irene verhalen verteld met de kaart erbij en fotoboeken vol. Ze nemen alle tijd en geven goede tips, ontzettend leuke mensen!

Donderdag 12 februari (3) = Rond 10 uur zijn we vertrokken richting de supermarkt, altijd leuk, net zoals op zomervakantie in andere landen. Daarna zijn we naar Birds Paradise gereden, omdat Irene had gehoord dat Marianne en ik het over krokodillen hadden tijdens de rit. Hier waren namelijk vogels, aapjes EN krokodillen! Super leuk en gratis, dit verbaasde ons want alles kost altijd geld in Nederland. Het leek op een Nederlandse kinderboerderij, maar dan met andere beesten =

- Kleine aapjes

- Veel vogels

- Flamingo’s en pelikanen

- Geiten (heet hier bokjes)

- Kapokhoender (kipjes)

- Grote schildpadden

- Krokodillen

Om 2 uur kwam Douwe thuis van het werk in de perziken fabriek, hij zou ons mee nemen naar een wildpark: NOG meer dieren! WOEHOE. Het was ongeveer een uur rijden over een goede weg, een halfuur rijden over verschrikkelijk hobbelige zandwegen en daarna een uur door het park. WAUW wat mooi. Wij helemaal geconcentreerd achter de raampjes met de camera in aanslag. Op het begin zagen we weinig, maar hier waren we ook op voorbereid. “Ach, al zien we 1 cool dier, ook goed” dachten we! En toen kwam het, we zagen gazelles en springbokken van 10 meter afstand. Een stuk verder zagen we ineens een hele groep zebra’s! (veel wit, minder zwart, haha) en toen kwam een geluksmoment, we zagen een giraffe in de verte. Haha helemaal enthousiast met Marianne op de achterbank, ook al was het heel ver weg. Maar toen kwam het mooie, we reden stukje door en gingen bijna het park alweer uit en wat staat daar midden op de weg? Een groep giraffes, wauw zo dichtbij! Wat een prachtige beesten waren dat, die kan ook van ons ‘To see/do’ lijstje af! Na een uur verder rijden kwamen we in Swellendam waar we morgen op de bus gaan stappen, hier gaan we uit eten met z’n 4en. Mijn maag was toch een mini klein beetje door elkaar gehusseld vandaag. We geven vanavond een kadootje aan Irene en Douwe voor de goede zorgen en leuke activiteiten. Morgen om half 9 rijden we terug naar Swellendam om dan om 10 uur op de bus te stappen richting Humansdorp waar Fried en Marian op ons wachten. Het Nederlandse stel die onze contactpersonen zijn geweest voor de Mzingisi school.

Nog een aantal leuke Zuid Afrikaanse woorden =

- Baie = veel of erg (bijv. erg leuk)

- Bakkie = auto

- Zeekoei = nijlpaard

- Kamelenperd = giraffe

- Skottelgoedwasser = vaatwasmachine

- Opslaanhuizen = krotten (sloppenwijk)

- Beeste = koe

- Kuieren = logeren

Bijpassend is een foto album gemaakt onder dezelfde naam.

Gerda

Wat hebben jullie al veel gezien ,gedaan en beleefd wat lief van deze familie ...
Morgen een goede reis naar jullie eigen stek toegewenst , vanuit de bus zie je vast ookveel moois.....

Durk

Stil bin ik, genytsje fan alles Froucke en Marianne!!
'Omke Douwe en Moaike Irene', wat bin jim goed foar de famkes!! Super!

Anny

He ladies,
wat een uitgebreid leuk verslag, ik ben in gedachten bij julie met die temperaturen......hier 3 gr brbrb.
fijne reis morgen !
Groetjes

Hilde

Ooooh wat hebben jullie al leuke dingen gezien en gedaan... Mooi die dieren van zo dichtbij.
Geniet! XXX ons

Rixt

Heeeee Frouckee!

Wat geweldig om je eerste verhaal van Zuid-Afrikaa te lezen en wat heb je al veel meegemaakt! Echt gaaf zeg allemaal! Wat was die foto met al die teksten in die kamer? Heel apart zeg! maar wat een dieren ook al gezien! Ik gaaa nu zo je tweede verhaal lezen, hihaaa!
Genieeeeeeten !