Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Wat ik daar ga doen

Voor een aantal is het redelijk onbekend nog wat ik daar ga doen, daarom zal ik dit eerste verhaal een korte schets geven van wat ik allemaal van plan ben daar.

Tijdens mijn afstudeerjaar van de ALO (Academie Lichamelijke Opvoeding) heb ik eerst een minor: specialisatie speciaal onderwijs gevolgd. Voor mijn afstudeerstage ga ik naar Zuid Afrika. Hier ga ik 12 weken lesgeven op een basisschool in de sloppenwijk Humansdorp, samen met studiegenoot en vriendin Marianne Osinga.

Wat ga ik eigenlijk precies doen? In het kort =

• Lesgeven (professionaliseren van mezelf)

We gaan 12 weken lesgeven aan +-2000 kinderen op de Mzingisi school. Deze school staat in Humansdorp en is een gratis school. Daardoor zijn de faciliteiten niet fantastisch en is er geen geld voor gym. Door de sponsoractie die we houden bij familie, vrienden en kennissen zamelen we geld in om materiaal aan te schaffen daar.

Hier zullen we veel sporten en spellen aanbieden, maar ze ook elke les spellen aanleren waar weinig tot geen materiaal voor nodig is.

• Project (voor afstuderen)

Ik ga na 2/3 weken buitenschoolse sportactiviteiten opzetten, waarbij spellen en sporten geleerd bij de gymlessen herhaald zullen worden. Ik wil met dit project bereiken dat kinderen leren zelf spellen en sporten op te zetten. Kinderen die het spel al kennen ga ik dus inzetten om de uitleg te doen, scheidsrechter te spelen of iets te regelen. Zo kunnen kinderen dit zelf ook regelen, zodra wij weg zijn.

Ook wil ik proberen eventueel docenten of ouders betrokken hierbij te betrekken door ze mee te laten helpen organiseren en uitvoeren, zodat zij het op kunnen pakken als we weg zijn. We zullen hiervoor ook een pleinspelen boek ontwerpen voor ze.

• Onderzoek (voor afstuderen)

Hoofdvraag van mijn onderzoek zal worden = Wat is de invloed van de gymlessen op het beweeggedrag van leerlingen van de mzingisi school.

Dit zal gericht zijn op pauze gedrag en buitenschoolse sportieve activiteiten, waarbij gekeken zal worden naar bewegingsniveau (hoe intensief) en naar welke activiteiten uitgevoerd worden.

Ik verwacht dat het activiteiten niveau verhoogt en dat ze meer sportieve activiteiten uit gaan voeren, door de gymlessen die wij ze geven.

• Reizen (voor mijzelf)

De laatste maand van onze tijd in Zuid Afrika, gaan we natuurlijk het land verkennen en prachtige avonturen beleven. Zonde als we het niet doen toch. We kopen aan het begin een auto (ook als vervoer naar de school) en zullen ook hiermee gaan tourenen hele mooie dingen meemaken en zien, dat is zeker!

Daaaaaag,

Kusjes Froucke

Janneke

heel veel succes en een goeie reis.

Johan en Emma

Hoi Froucke en Marianne,
Succes de komende 4,5 maand in Zuid Afrika.
Geniet ervan en we zullen jullie missen.
En Froucke, wij zien jullie samen met je familie maandag op Schiphol.
Tot maandag!