Frouckeinzuidafrika.reismee.nl

Laatste stage en allemaal afscheidsmomenten

Blog 13

Laatste lesgeef week

Hallooooo. WAT een 2 dagen ook weer. VOL met schoolwerk en ook vol met AFSCHEID. Nadat we de ouders van Marianne en Douwe en Irene dag hadden gezegd (maandag 11 mei) begon die dinsdag onze laatste stageweek al. We hebben netbal en voetbal op het programma, dit vinden ze prachtig. Een leuke afsluiter voor ons ook! Met de kleintjes hebben we trucjes gedaan, wat turnen, wat samenwerkingsspellen en het na doen van ons. Altijd een succes en kan vrijwel zonder woorden, handig bij deze kids. Bij voetbal was er een heuse battle tussen 7b en 7c waarbij 7a een bal leende en verderop een eigen partijtje spelen. De meiden mogen vandaag niet mee doen helaas. Ze krijgen seksuele voorlichting en de docenten vinden het prettig dat de jongens daar niet bij zijn. Eigenlijk heel bizar. De meiden in Grade 7 zijn 12 tot 14 jaar oud en enkele uitschieters. Momenteel zijn er 2 uit de 7B al zwanger. Bizar. Wel heel goed dat ze het doen vind ik. Er zijn zoveel tienermoeders hier. De hele week knuffels gekregen, de jongens van 7 hadden nog allemaal vragen over Nederland en ze vinden het gek dat ons land zo klein is en dat we geen bijzondere beesten hebben. Ook willen ze de euro bekijken en vragen ze van alles en nog wat over de koning en het eten. De meeste kinderen begrijpen niet echt dat we weg gaan hebben we het idee.

Docenten lunch

Op vrijdag 15 mei hadden de docenten een verassing voor ons. Die ochtend hadden we gewone kleren aan en werden we als sexy aangesproken, hilarisch al die koppen. Ook had de directeur een interview geregeld met een journalist. AWESOME, we komen in de krant en op de radio. Nog een foto en we krijgen te horen in welke kranten we zullen verschijnen. Om 2 uur kwamen we een netjes leeg lokaal in waar een tafel stond met lekker eten met daarachter 4 stoelen. 2 voor ons en 2 voor de onderdirecteur en de directeur. Alle docenten zaten in een kring om ons heen. Het was een hele ceremonie als bedankje voor ons. Er waren 4 speeches met hele lieve woorden en veel bedankjes, wat een geweldig gebaar. Ook werd en er veel voor ons gebeden. Toen werd het woord aan ons gegeven en mochten wij ze bedanken (prachtig zo speechen, niet eens spannend en aardig goed Engels). Toen mochten wij de lunch openen (ER WAREN VEEL KIPPENPOOTJES, ALSOF ZE ME KENNEN!!!!) en daarna mochten de vrouwen aanvallen. Ze gingen allemaal zingen en keken zo blij! Daarna de mannen (die zingen prachtig laag er door heen. Lekker alles opgesmikkeld en toen werden we individueel door een aantal docenten bedankt en geknuffeld. Ik heb nog nooit zo’n leuk gebaar gehad vanuit de docenten na afloop van stage. PRACHTIG.

Zondag rustdag

Naast alles van stage eigenlijk alleen maar met school bezig geweest. Zondag even een rustdag gepakt. Eerst naar de kerk (serieus) geweest in Humansdorp. In deze kerk zit een hele leuke juf met haar grade R – klasje. We waren iets voor 10 daar, de dienst zou 10 uur beginnen. Was er helemaal niemand nog. We werden wel meteen welkom geheten door de dominee en een vrouw. Een andere vrouw zou ons begeleiden en liet ons zien waar we konden zitten. De dominee vroeg vriendelijk of we ook even wat wilden vertellen tijdens zijn dienst. Kwart over 10 zijn ze begonnen en gedurende de dienst kwamen nog wel mensen binnendruppelen. Het was een klein kerkje en een rustige dienst (14 vrouwen, 9 mannen en 7 kinderen ofzo, alles zit apart!). We verstonden natuurlijk niks van de hele dienst (Het was in Xhosa taal) maar het was prachtig om mee te maken, vooral het zang was erg mooi. WAT kunnen deze mensen zingen he. Ook mochten veel mensen naar voren komen om te bidden of te preken, en dat kunnen ze ook hee. Ongegeneerd staan ze daar en hebben hele verhalen. Ze schreeuwen er soms bijna over of beginnen te zingen, dan zingt de hele kerk mee. Prachtig. Ook waren alle mannen in een net pak en de vrouwen ook mooi gekleed. De vrouw naast me liet me meelezen uit haar bijbel en ik kon af en toe een vraag stellen. Er werd ook speciaal voor ons gebeden en toen moesten wij naar voren. Stonden we hoor… zo in een kerkdienst achter de preekstoel. We vertelden wie we precies waren en dat we heel dankbaar waren en benoemden de mooie dingen van Zuid Afrika. Prima. Er werden een paar fotos gemaakt en we kregen een applaus toen we klaar waren. We waren gelukkig netjes gekleed ook haha. De dienst liep een halfuur uit haha en we werden door een aantal mensen na de dienst nog bedankt en aangesproken. Prachtig. Daarna zijn we doorgereden naar Jeffreys Bay, even ontspannen SURFEN J HEEEERLIJK. Op een blauwe voet na hahahah.

Afsluiten op stage

Maandag was de afsluiting op school voor iedereen. Bij de dagopening mochten we even wat zeggen en vroegen we ze of ze op het dansfeest kwamen vandaag. We organiseerden namelijk een dansfeest op het plein die middag. Hele school daar lekker dansen, woehoe. Na de dagopening wilden alle docenten met ons op de foto, hele foto schoot met allemaal verschillende telefoons. We hadden helaas gedoe met de boxen dus maar gefixt dat we wat konden huren in de stad. Die man bij ons in de auto, boxen mee en gaan. Tulani zou muziek regelen en een dansbattle. Deze dansbattle was werkelijk fantastisch om te zien. WAT kunnen sommige kinderen dansen, en zo anders dan in Nederland. Ongegeneerd even improviseren voor de hele school he, vinden ze mooi! Ik heb zo met open mond zitten kijken, ongelovelijk die kids. Dit zou je echt NERGENS in Nederland zo zien. Ik heb heel veel filmpjes gemaakt en kijk ze nog regelmatig even terug. GENIETEN. Een paar oudere jongens waren ingezet om als afzetlint te fungeren, beetje raar en ze moesten van de docent duwen en soms tikken uitdelen met de stropdassen. Dit blijft raar hoor. Tulani zelf liep rond met een stok en maakte hier wat dreigende bewegingen mee, dan gaan de leerlingen wel achteruit. Marianne en ik zullen hier nooit aan wennen en vinden het helemaaaaaal niks. Ze sloegen niet echt, maar wel het dreigen en heel zacht tikken. Maar dan nog. Het mag ook officieel niet meer en ze kunnen worden opgepakt. Gebeurt alleen niet want de overheid bemoeit zich 0 met de school. PFffff. Maar terugkomend op de dans battle, dit was echt geweldig om te zien. Na de tijd beetje met iedereen dansen en de eerste leerlingen liepen al naar huis. De directeur was vandaag niet aanwezig en dan loopt het allemaal wat soepeler. Dansen kon ook ne zo lang als we wilden, “de directeur is er toch niet dus doe maar lekker lang”.

Dinsdag ochtend nam de directeur ons mee naar zijn kerkje, hij heeft een klein kerkje die die aan het opknappen is. We hebben hem wat geld gedoneerd voor de renovatiekosten, prachtig. Afgelopen week hele leuke gesprekken gehad met de man, we begrijpen zijn manier van doen steeds beter. We hebben het over de school en de problemen in land. Leerzaam even en het is een slimme maar vooral goede man. WAUW. De directeur Thebekani en de onderdirecteur Vumazonke een bos bloemen gegeven en daarna bij alle docenten langs om ze een roos te geven. Ook nog een laatste gymles gegeven aan Grade R in het kerkje, die hebben GENOTEN dit was geniaal om te zien. Het zijn kleutertjes! We hadden ballonnen uit Nederland meegekregen en die hebben we aan de 3 Grade R klasjes uitgedeeld. Wat een plezier doe je ze hiermee, blijft leuk dat je ze blij kan maken met zulke mini dingen. Prachtig. Nu echt afscheid genomen van de school. Tijdens de rozen uitdelen dus even snel alle klassen individueel dag gezegd en we kregen opmerkingen als “we love you, don’t forget about us, see you again, bring us with you to Holland!, call me & thank you!!” Gek idee dat we hier niet meer terug komen…. Mocht ik ooit nog terug gaan naar Zuid Afrika is dit zeker een bezoekje dat in mijn prioriteit staat. Wat een prachtige tijd en wat een ervaring. Ik ben zoveel ontwikkeld, voelde me echt prettig!!!

Nu kregen we (tussen het vele typen, internetten, typen, mailen en typen door) dat we ook onze onderzoeks presentatie op de school mochten geven als check voor afstuderen. Super leuk dat dat ook telt (ipv in Nederland). Wel moeilijk voor deze doelgroep en in het Engels, maar wel prettig dat het nu al afgevinkt kan worden. Dit hebben we dus georganiseerd en donderdag ochtend de presentatie gegeven (toch wel pittig en beetje spannend). Ondertussen hebben we heel veel problemen met uploaden van dingen en is alles aardig frustrerend hier (al blijven we echt heel kalm nog). Het is wel allemaal gelukt en de docenten reageerden positief en geĂŻnteresseerd. Ze bedankten ons nogmaals en wij zeggen voor de 4e keer ongeveer gedag. Toch wel jammer dat we gaan.

We gaan reizen

Inmiddels is het vrijdag 7 uur savonds. Ik heb mijn projectverslag officieel ingeleverd voor de 1e kand en mijn onderzoeksverslag is naar Ben opgestuurd (afstudeerbegeleider van de ALO) voor een laatste check. Ik ben erg tevreden eigenlijk nog en had niet verwacht dat het nog zo goed zou worden wegens alle omstandigheden hier. Dus ik ben eigenlijk heel trots. We gaan vanavond uit eten bij de Christy’s Catch omdat we daar ook onze 1e avond aten, het is vanavond onze laatste avond in ons huisje namelijk. Morgen vertrekken we op reis!!!!!!!!!!!!!! JEEEEEEEJ. We hebben vakantie verdiend. We gaan bijna 3 weken touren richting kaapstad langs de kust met heel veel tussenstops en dan nog even naar boven bij kaapstad en dan via binnenland terug. Ik begin morgen met een knallende activiteit (nog even geheim wat) om de reis offieel te openen. De laatste week brengen we de auto terug naar Fried en Marian (die krijgen hem nu) hopen we dat we het visum op kunnen halen en gaan we nog een paar daagjes naar Douwe en Irene die ons 17 juni naar het vliegveld brengen.

Ik weet niet of ik nog blogs ga schrijven over de reis, misschien wel, misschien niet, misschien 1, misschien 3. GEEN idee. Zo niet: bedankt voor het lezen, super leuke jullie reacties soms en lief dat jullie aan me denken. Tot snel allemaal!!!!

Johan

Succes vandaag. Voorzichtig aan met je knallende activiteit. Maak er een mooie film van. Ik doe het je niet na!
Veel plezier tijdens jullie rondreis en geniet ervan.

bep Janny

Wat ha wy genoten fan dyn ferhalen , sa spontaan en op dyn eigen manier, it wie krekt as hearden we it troch dy sels fertellen, dyn eigen stem, we foenen it sa moai, noch folle wille op jim fierdere reis, en oant sjen yn Top leafs , ek fan pake Oeds,

Gerda

Supercool Froucke, kan van de bucketlijst af..geniet ervan en take good care

elly

wat wer in moai ferhaal kinst wol onwennech wurde no mar genietsje fan jim fakansje en forsichtig no it leste stik gjin ungemakken hjir alles goed wy binne wer werom fan Skylge no sille wy freed de alfe steden fietse hoop op knap waar it is de leste dagen pet waar kalt hjoed ek mar 17 graden wy sjogge wol fr sjoch ut en misschien oant 20 juny tut elly en joop

Rixt

Fantastisch om te lezen meid! Wat een super mooi afscheid en wat zijn er een lieve woorden gezegd!! Wat mooi om daar ook een kerkdienst mee te maken! je beleeft er werkelijk waar van alles! Echt heel mooi!

Tot sneeel xxxxxx
Geniet er nog even van!

Durk

Haha, nu pas gelezen, maar was al op de hoogte. Weer leuk froucke, volgende keer maar de verhalen aan de keukentafel. Kijk er al naar uit. Geniet van de laatste week en sluit het mooi af.